Selasa, Julai 21, 2009

kecurangan akademik

assalamualaikum....
aku tak pernah dengar istilah ini, tapi dua minggu lepas gb aku ada menuturkannya semasa mesyuarat pagi selepas perhimpunan rasmi hari isnin. aku pun terus cadang nak tulis tentangnya. tapi banyak kali tertangguh disebabkan aku hanya menaip menggunakan dua jari tangan dan tak diizinkan oleh Allah untuk menaip serentak dengan menggunakan jari kaki. kalau boleh pun, aku hanya ada satu otak yang berfungsi untuk satu waktu bukannya dua otak yang berfungsi dalam satu waktu. jadi faham-faham sajalah ye.

kecurangan akademik ini telah lama berlaku, tak lah sejak azali. tapi tabiat nak senang tanpa melalui jalan susah itulah yang telah berlaku sejak dulu-dulu lagi. tak pasal-pasal akademik yang dikatakan curang. lembu punya susu sapi yang dapat nama. contoh senang tentang kecurangan akademik dan yang sewaktu dengannya ialah kita diberi tugasan atau assingment oleh pensyarah (bagi mereka yang belajarlah tu!), tajuk dah ada dan bahan rujukan pun dah diberitahu tapi nak buat kerja tulah yang banyak halangan, malas, sibuk, tak sempat banyak kerja lain dan pelbagai alasan lain yang diberi untuk melepaskan diri.

maka jalan pintas dan jalan paling mudah ialah dengan berlaku curang terhadap diri sendiri. banyak cara dan kaedah yang boleh digunapakai bagi melaksanakan kecurangan tersebut. samada kita meniru atau memplagiat bulat-bulat hak kawan kita atau kita tiru dengan mengubah beberapa perkara seperti fon huruf, tataletak atau setting kerja kursus malah bermacam cara yang dilakukan oleh para peniru yang bertaraf profesional ini.

ada juga yang lebih terlebih pandai, mereka mengupah orang-orang terentu bagi menyiapkan tugasan mereka, jadi fikirkanlah siapa yang belajar, siapa yang akan mendapat ilmu ketika proses membuat tugasan itu, siapa yang menipu siapa dan siapa yang cerdik tak bertempat. jujurkah kita, amanahkah kita dan relakah kita menerima segulung ijazah, diploma mau pun sijil sedangkan kita tak tahu apa-apa pun tentang apa yang kita pelajari semasa dalam proses pembelajaran berlaku. tahu-tahu tamat pengajian, semasa konvokesyen dapat ijazah dan bermegah dengannya.

dalam kes kecurangan akademik yang disentuh oleh gb aku tu, ia mengatakan terdapat kedai-kedai fotostat yang menyimpan contoh-contoh assingment, cakap saja nak tajuk apa semuanya ada dan ditanggung siap. kita sekadar beri butiran yang diperlukan untuk kerja kursus itu seperti nama, nombor kad pengenalan, nama pensyarah dan apa-apa yang patut. minggu depan gerenti siap dan siap untuk diserah pada pensyarah.
kata gb aku tu ia bukan bercakap kosong tapi perkara ini berlaku didepan mata beliau sendiri semasa beliau berkursus suatu masa dulu di kajang. lama dah tu, dan sampai sekarang perkara itu masih berlaku.

tak tahulah aku nak kata lebih-lebih nanti ada pula yang tersinggung dengan catatan ini, al-maklumlah sekarang ramai yang menyambung pelajaran, ada yang separuh gaji, ada yang sepenuh masa, ada yang jarak jauh dan bermacam-macam lagi cara belajar sekarang ini. antara hendak dan tak hendak saja. bagi aku, aku dah cuba tapi mampu bertahan untuk dua semester saja, terlalu banyak kekangannya. aku tak dapat menumpukan perhatian pada pengajian aku, dah lah sibuk di sekolah, perhatian untuk keluarga lagi dan yang paling tak tahan ialah masalah kewangan. anak ramai, semuanya sedang membesar, perlu kewangan yang banyak untuk mereka mendapat keperluan seperti anak-anak orang lain, kalau pun tak sehebat rakan-rakan mereka sekurang-kurangnya anak aku taklah jauh ketinggalan apabila dibuat perbandingan. setelah merenung jauh aku pun ambil keputusan untuk berhenti saja, pada aku zaman aku berlajar telah berlalu dan aku bersyukur yang amat sangat dengan limpah kurnia dari Allah kepada aku sekeluarga, cukuplah setakat apa yang aku mampu lakukan selama ini. dan sekarang adalah masa untuk anak-anak aku pula berlajar, berjaya atau gagal mereka bukanlah salah guru di sekolah, kerana aku juga seorang guru, perhatian dan dokongan dari ibubapa juga antara faktor terpenting ke arah kecemerlangan anak-anak didik.

aku tak mahu akibat dari aku sibuk menyambung pelajaran, anak aku terjebak dalam kes kecurangan akademik, biarlah individu-individu lain yang terlibat dan terbabit tapi aku tak rela anak aku turut terseret sama didapati melakukan kecurangan akademik. oh, tuhan! peliharalah dan lindungilah anak-anak aku dari ujian yang mereka tak sanggup hadapi dan tempuhi, jauhilah mereka dari godaan dunia dan fitnahnya, selamatkanlah anak aku dari bala bencana samada di dunia mahu pun di akhirat. aku berserah padaMu Allah, segalanya adalah dibawah taklukMu jua.

tapi bolehkah kecurangan akademik ini diatasi.....

1 ulasan:

  1. Salam bang,

    Apa khabar?

    Itulah dia kala copy paste jer.. naya juga.

    Keknya boleh ambil tapi kenalah buat references dia ambil di mana.

    Barulah moleknya.

    TU barulah namanya penulisan akademik.

    Orang barat pun tiru kita cara penulisan akademiknya.

    Tengok contoh hadis, banyak yang pembawanya.

    Dari siapa, dari siapa.

    Gitulah gamoknya.

    BalasPadam