Selasa, Julai 07, 2009

la..... selsema lagi

dah dua minggu guru bertugas semasa perhimpunan pagi isnin, bercerita tentang selsema babi. aku bukan lah suka sangat atau tau sangat. tapi aku baru lah baik dari selsema, tapi yang pasti bukan selsema tu.
minggu dulu jark(orang muar) menjelaskan virus penyakit ini sangat mudah berjangkit, sama ada bersentuh atau tidak, ia boleh tersebar kepada orang lain.
minggu ini pulak, datuk k(orang kota gelangi) menjelaskan lebih terperinci lagi. katanya penyakit tu bukan lah datang dari babi, tapi orang yang mula menghidapi selsema ini, doktor dapati gen virus yang ada padanya hampir sama dengan gen virus yang ada pada babi semasa atau ketika babi itu demam selsema. aik! babi pun kena selsema jugak, ke? ye! begitulah adanya. betul lah agaknya, dia orang(datuk k) lulusan ijazah sains, mestilah tau, tak kan nak temberang pulok.

dah, tu gb pun buat lagi tambahan, katanya sekarang ni orang dah tak panggil selsema babi, orang panggil h1n1 atau influenza a. dan mulalah ia seperti biasanya akan mengeluarkan beberapa lagi istilah dalam bahasa omputih. yang rasanya cikgu pun tak pernah dengar. langsung melarat ke penyakit budak tahun 6 yang katanya diserang penyakit yang lebih berbahaya iaitu malas, sehingga ia secara berseloroh meminta datuk k menamakan apakah virus yang telah menyerang budak tahun 6 tu. tak tahu nak kata lah aku, kerana malas ni orang yang sakit tu sendiri yang boleh mengubatnya. tak dek doktor yang boleh mengubat sakit malas, sebabnya kadang-kadang, jarang-jarang, doktor pun ada penyakit malas ini.

aku pun kadang-kadang malas jugak, malas nak menulis lagi, tapi bila membaca tulisan orang lain, terasa aku pun boleh jugak, sebab dari dulu lagi dah aku menulis, tapi dulu menulis, sekarang menaip, yang aku rasa lambat siap dan menganggu proses kelancaran idea dan ilham aku dari terus menerus mengalir untuk aku turunka di atas kertas. kalau silap pun, senang terus potong saja, tulis pulak yang baru.
itulah dia catatan aku setelah lepak sekejap di kantin tadi sama-sama cikgu lelaki, bercerita tentang tempat makan yang sedap-sedap di kuantan, melarat ke cadangan lawatan sambil makan- keropok, nasi beriani, durian segamat. tapi kata jark, 2 minggu lagi saja durian murah, selepas itu ia akan mahal, tak tahu kenapa. katanya durian yang banyak di segamat sekarang ni durian dari muar. sekarang seringgit sekilo, lepas ni tak tahulah berapa ringgit.

tapi jangan makan banyak, nanti kena penyakit, tak kiralah sakit apa kerana perut adalah sarang segala penyakit, segala apa yang kita makan dan telan akan dikumpul dan disimpan, diproses dan dihadam, darinya nanti tercernalah tenaga dan body, akal dan budi serta akan teruslah kita berdiri sebelum saat dijemput pergi menemui ilahi.

2 ulasan:

  1. salam,

    teruskan menulis kerana menulis sesuatu yang baik dan dikongsikan kepada yang lain juga satu dakwah.

    BalasPadam
  2. chu,
    terimakasih kerana sudi membuat lawatan ke ruang yang tak seberapanya ini.
    memang dengan menulis dapat meluahkan perasaan dan mereleasekan tension.

    BalasPadam