Pendahuluan.
Pengertian Kufur (Ingkar rukun iman)
Kufur pada bahasa bererti “menutupi” atau
“mengingkari”.
Manakala menurut ‘Ulama Usuluddin kufur boleh
diertikan menurut istilah sebagai “tutup”, ini kerana hati orang kafir tertutup
atau terkunci mati daripada mendapat hidayah Allah SWT.
Menurut Ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, kufur ialah pendustaan kepada Rasulullah SAW dan
ajaran yang dibawanya.
Abdul Majid Aziz Az-Zindani (2004), mengatakan kufur
menurut syara‟ ialah tidak mempercayai Allah SWT, malaikat, kitab-kitabnya,
para rasulnya, hari akhirat, hukum-hukum Allah SWT atau sebarang ketetapan
agama yang secara daruri diketahui oleh orang Islam.
Firman Allah SWT dalam surah an-Nisa‟ ayat 136:
Maksudnya:
“Wahai orang-orang Yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah SWT dan
RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran Yang telah diturunkan kepada RasulNya
(Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab suci yang telah diturunkan
dahulu daripada itu. Dan sesiapa Yang kufur ingkar kepada Allah SWT, dan
Malaikat-malaikatNya, dan Kitab- kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga hari
akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat Dengan kesesatan yang amat jauh” (Surah an-Nisa‟ : 136)
Jenis-Jenis Kufur-
1- Kufur Hakikat- Menolak Rukun Iman
Kesan Kufur Hakikat : Apabila amalan kekufuran ini
dengan i‟tiqad, perkataan dan perbuatan, di mana sesiapa yang melakukannya
batallah Imannya dan keluar daripada agama Islam dan syahadahnya tidak sah
sehinggalah dia bertaubat dan kembali ke jalan kebenaran.
2- Kufur Ni‟mat- Menyalahgunakan Ni‟mat yang
dianugerahkan Allah swt ke jalan maksiat.
Kesan Kufur Ni’mat : Mengurangkan Iman dan menyebabkan
pelakunya berdosa sehingga kembali kepada Allah SWT dengan membanyakkan amal
soleh dan kesyukuran.
TAMBAHAN:-
Kafir
ialah seseorang yang mengingkari keesaan Allah. Kufur
itu mengingkari keesaan Allah, kenabian Rasulullah atau mengingkari
syariat-Nya. Seseorang
yang mengingkari ketiga-tiga bahagian atau salah satu daripadanya disebut
sebagai kafir.
Kekafiran
seseorang itu dibahagikan kepada tiga bahagian:
1- Kufur Jahli-
Kekufuran
atau keingkaran disebabkan kebodohannya.
2- Kufur Juhdi (Kufur ‘Inadi)-
Kekufurannya itu disebabkan terasa
terhina kalau beriman kepada Allah
seperti Firaun, atau takut
kehilangan pangkat atau pengaruh sekiranya
beriman.
3-
Kufur Hukmi-
Kekufuran disebabkan sesuatu perbuatan atau perlakuan
yang diperlakukan bertentangan dengan
keimanan seperti menghina kitab al-Quran
atau hukum-hukum yang terkandung di dalamnya atau
menghina Sunnah Nabi.
(Sumber:Asas-asas
Fardu Ain- muka surat 57 oleh Ustaz Sulaiman
Endut)
Syirik-
Syirik ialah menyekutukan Allah dengan sesuatu makhluk
atau mempercayai bahawa adanya kuasa lain yang lebih berkuasa dari Allah. Orang
yang melakukan syirik disebut Musyrik.
Syirik terbahagi kepada dua bahagian:
1- Syirik Akbar-
a) Syirik Akbar Jali (yang terang)
Syirik besar yang terang ialah mengambil selain Allah
SWT sebagai tuhan dan menyembahnya di
samping menyembah Allah SWT dengan menjadikan sembahan itu sebagai sekutu atau saingan yang disamakan dan
disamakan taraf dengan Allah SWT.
b) Syirik Akbar Khafi (yang tersembunyi)
Syirik besar yang
tersembunyi pula menurut Sheikh
Yusuf al-Qardawi (1999) ialah:
i)
Meminta
pertolongan dari makhluk ghaib seperti jin dengan meyakini makhluk itu dapat
memberi manfaat dan mudharat.
ii)
Berdoa atau
memanggil ruh si mati atau meminta
sesuatu di maqamnya atau kuburnya.
iii)
Mengambil
selain Allah SWT sebagai penggubal undang-undang.
iv)
Begitu juga
dengan fahaman-fahaman manusia hari ini yang meletakkan pemikiran manusia lebih
baik dari panduan al-Quran.
2-Syirik Asghar-
Syirik Asghar
Jali (yang terang) –
Bersumpah dengan yang lain dari Allah SWT seperti
bersumpah dengan nama ibubapa, bulan
bintang dan sebagainya.
Memakai tangkal, azimat, jampi serapah yang tiada
sumber yang syar‟i.
Sihir-
Bertenung nasib, ramalan masa depan dan
seumpamanya
Bernazar dan menyembelih bukan kerana Allah SWT.
Syirik Asghar Khafi (yang tersembunyi)
Sifat-sifat
keji dalam hati yang terpedaya dengan hawa nafsu sehingga membesarkan diri menyamakan sifat
kebesaran Allah SWT seperti riya‟, ujub, takabbur, sum‟ah dan seumpamanya.
Nifaq-
Para ulama‟ bersepakat mengatakan bahawa sesiapa yang
mengakui dengan lidahnya pada zahirnya tetapi
mendustai di dalam hatinya tidak termasuk di dalam lingkungan iman. Mereka ini
termasuk dalam golongan orang-orang yang munafik, yang telah dijanjikan oleh
Allah SWT azab yang lebih pedih dari para jahidin (orang-orang yang ingkarkan
Allah SWT), kerana mereka akan berada di dasar neraka.
Sifat atau tanda-tanda orang yang munafiq ialah:
Imannya tidak teguh dan hakiki.
Perbuatannya juga berubah-ubah.
Perkataannya selalu berubah-ubah.
Orang munafiq juga berada dalam keadaan resah gelisah
dan tidak tenang berada bersama-sama orang mukmin.
Orang munafiq mengharapkan segala amal baktinya
mendapat balasan yang segera di dunia.
Orang munafiq hati dan perasaan serta kelakuannya
hanya ditumpukan kepada soal keduniaan semata-mata.
Kaedah Mengatasi Anasir Perosak Iman
1- Mengikhlaskan Ubudiyyah kepada Allah.
Jangan menjadikan yang lain sebagai tuhan dengan
mengagungkannya. Lihat firman Allah dalam Surah ali Imran ayat 64.
Jangan mengambil selain Allah sebagai penolong (wali)
dan mencintainya seperti mencintai Allah.
Jangan mencari hakikat selain Allah dan memberi
ketaatan kepadanya seperti ketaatan kepada Allah
2- Mengkufurkan segala thoghut
3- Memelihara diri dari syirik dan menjauhinya
4- Menuntut ilmu.
5- Mentaati perintah Allah
6- Menjauhi maksiat
Kesimpulan
1- Umat Islam hendaklah yakin bahawa iman dan Islam
sahaja yang dapat menjamin akidah dan kehidupan mereka.
2- Umat Islam mesti menolak mana-mana penjajahan yang
dilakukan oleh kuffar, khususnya penjajahan pemikiran.
3- Iman dan akidah seseorang muslim boleh menjadi
rosak dengan beberapa cara sama ada secara perbuatan, perkataan atau iktikad.
Rujukan
Ahmad bin Mohd Salleh, 1995. Pendidikan Islam- Siri
Pendidikan Perguruan(Dinamika Guru). Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti
Sdn. Bhd.
Sulaiman Endut,1993. Asas-asas Fardu Ain.
Malaysia: Pustaka Haji Abdul Majid.
Wahibah Twahir@H.Tahir, Husna Husain dan Dr Ibrahim
Hashim, 2012. Iman dan Kehidupan- Modul Program Pendidikan Jarak Jauh. Perak:
Universiti Perguruan Sultan Idris.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan