Jumaat, Ogos 05, 2011

Kelebihan Beberapa Amalan Tambahan.



Pertama:-
Surah Al-Ikhlas- menyamai satu pertiga al-Quran, jika dibaca sepuluh kali insyaAllah akan dibina sebuah istana di Syurga.

Kedua:-
Surah Al-Falaq dan surah An-Naas - dibaca tiga kali sebagai pelindung dari bencana dan perkara yang tidak diingini.

Ketiga:-
Ayatul Kursi (Al-Baqarah : 255) - pahalanya menyamai satu perempat al-Quran, dibaca setiap lepas solat insyaAllah akan dimasukkan ke Syurga, setiap hurufnya seribu keberkatan dan seribu kerahmatan dari Allah.

Keempat:-
Membaca Bismillah - dibaca dua puluh satu kali sebelum tidur amatlah digalakkan sebagai usaha untuk mengelakkan mati terkejut, kecurian, kebakaran dan segala bencana yang tidak diingini.

InsyaAllah.


* nota b.tan-

Sebenarnya terlalu banyak amalan tambahan yang boleh kita amal atau praktikkan dalam kehidupan kita ini. Ianya sebagai tambahan kepada bekal-bekal yang kita bawa disepanjang hayat selagi dikandung badan. Tergamakkah kita untuk mempersia-siakan perkara yang baik dengan meninggalkan seringan-ringan amalan seperti yang dinyatakan diatas. Cuma kita sahaja yang kadang-kadang terlupa atau tidak tahu atau sengaja tidak ambil berat tentang kelebihan atau fadilat yang telah disediakan oleh Allah kepada kita sebagai hamba-Nya.

Sifat Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang sentiasa berharap agar hamba-Nya memohon dan meminta dari-Nya. Ini bukanlah bermakna Allah itu perlu kepada makhluk, tidak sama sekali, bahkan mustahil Allah itu berhajat kepada makhluk. Sebaliknya kita yang bersifat lemah dan kerdil ini sentiasa mengharapkan petunjuk dan hidayah dari Allah. Usah kita lupa segala yang kita miliki adalah berupa pinjaman dari Allah. Pernah Allah meminta kita membayarnya atau memulangkannya semula? Tidak pernah bukan? Itulah contoh yang mudah tandanya Allah tidak berhajat kepada manusia atau pun makhluk yang lain.

Jadi, marilah kita bersama-sama mengamalkan sedikit tambahan dalam amalan kita semoga kita lebih dekat dan hampir kepada Allah dalam melayari bahtera kehidupan yang sementara ini. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan