PENGENALAN
Zakat sebagaimana yang
kita sedia maklum, adalah suatu tuntutan ibadat yang tersendiri dalam Islam
melalui harta benda dan kekayaan yang dimiliki oleh seseorang. Selain dari itu
zakat juga merupakan suatu asas yang kuat bagi membentuk sistem ekonomi umat Islam
yang menjamin keadilan dan ketenteraman hidup disamping menjalin perhubungan
baik di antara golongan yang berada dengan golongan yang tidak berada. Dengan
lain perkataan zakat adalah salah satu dari rukun Islam yang bercorak
kemasyarakatan yang bertujuan bagi melahirkan perseimbangan dan mendekatkan
jurang perbezaan disamping mengekalkan perpaduan dan keharmornian dalam
kehidupan bermasyarakat.
Oleh kerana memandang
betapa besarnya erti zakat dalam Islam
dan betapa pentingnya dalam kehidupan dan pembangunan ummah, maka barang siapa
mengingkari hukum wajibnya zakat, sudah tidak syak lagi terkeluar dari Islam
(murtad), na’uzubillah. Di dalam al-Quran terdapat berpuluh-puluh kali
ayat-ayat yang menerangkan tentang zakat, diantaranya firman Allah dalam Surah
Al-Baqarah ayat 43 yang bermaksud:
Dan dirikanlah solat dan keluarkanlah zakat dan rukuklah
bersama-sama orang yang rukuk.
Allah
Ta’ala telah memberikan khabar gembira kepada mereka yang menunaikan zakat
dengan firmanNya dalam Surah Al-Mukminun yang bermaksud:
Sesungguhnya telah beroleh keuntungan
bagi orang-orang mukmin yang khusyuk dalam sembahyang dan yang menjauhkan diri
daripada (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna dan orang-orang yang
menunaikan zakat.
Demikian
juga Allah telah mengancam orang-orang yang tidak menunaikan zakat dengan
firmanNya dalam Surah At-Taubah yang bermaksud:
Orang-orang yang menyimpan emas dan
perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada
mereka bahawa mereka akan mendapat siksa yang pedih pada hari yang dipanaskan
emas dan perak itu, lalu dibakar dengannya dahi mereka, bahu dan pinggang
mereka (seraya dikatakan: Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu
sendiri, sebab itu rasakanlah sekarang (akibat daripada) apa yang kamu simpan
itu.
PENGERTIAN
ZAKAT
Dari
segi bahasa zakat bererti bersih dan suci. Ia membawa makna
pembersihan dan kesuburan, kerana dengan mengeluarkan zakat, maka harta
pencarian dan simpanan menjadi bersih. Bersih daripada sesuatu yang haram
dimiliki, iaitu hak-hak orang lain yang telah diwajibkan kita mengeluarkannya,
serta hasil pencarian dan pendapatan tersebut akan diberkati Allah.
Dari
segi Syarak pula zakat bermakna mengeluarkan sebahagian harta atau hak milik kepada mereka yang
layak menerimanya dengan kadar
tertentu setelah mencukupi nisabnya
dan sampai masanya satu tahun atau setelah sempurna menuai ( bagi tanam-tanaman).
Menurut
Ustaz Sulaiman Endut pula, zakat ialah mengeluarkan kadar harta yang tertentu
kepada orang yang tertentu dengan syarat-syarat yang tertentu.
HUKUM ZAKAT
Memberi
zakat itu wajib atau fardu ain bagi tiap-tiap orang Islam, walaupun ia belum
baligh dan walaupun dia amat bodoh. Dengan lain perkataan adalah wajib bagi
wali-amarnya (guardian) mengeluarkan zakat hartanya, apabila cukup sempurna
syarat-syaratnya.
HIKMAH BERZAKAT
Antara
hikmah diwajibkan zakat ialah:
1- Satu
cara pengabdian diri terhadap Allah SWT dengan cara mengeluarkan sebahagian
harta untuk diberikan kepada orang lain yang kurang bernasib baik seperti fakir
miskin agar dapat turut sama mengecapi nikmat Allah.
2- Kesanggupan
mengeluarkan sebahagian kecil daripada harta yang disayangi dianggap sebagai
satu amalan jihad (pengorbanan) melalui harta benda demi menegakkan salah satu
rukun Islam yang lima.
3- Membersihkan
perasaan dendam dan hasad dengki orang fakir miskin terhadap golongan berada.
Seterusnya untuk membersihkan segolongan ahli masyarakat umum daripada
kekecewaan, yang merasakan diri mereka tidak mendapat pembelaan sewajarnya.
4- Melenyapkan
sikap cintakan harta, bakhil dan kedekut.
5- Mensyukuri
nikmat pemberian Allah SWT dengan menyumbangkan sebahagiannya demi agama Allah.
Amalan
berzakat bertujuan untuk membentuk masyarakat saling bantu membantu dan
bersikap adil. Golongan berada dan mewah membantu golongan yang miskin
sedangkan golongan yang daif mengasihi golongan yang berada.
Zakat
juga dapat membersihkan harta benda daripada perkara-perkara yang boleh
merosakkan, sesuai dengan hadis yang diriwayatkan daripada Rasulullah SAW yang
bermaksud:
Daripada Jabir r.a. Rasulullah SAW.
Bersabda: Sesiapa yang menunaikan zakat hartanya, nescaya akan hapuslah segala
perkara yang boleh merosakkan hartanya.
Harta
benda yang telah dikeluarkan zakat padanya akan mendapat keberkatan dari Allah
SWT dan terpelihara dari segala bencana kemusnahan manakala pemiliknya pula
akan mendapat kesejahteraan hidup dunia dan akhirat.
PERBEZAAN ZAKAT DAN SEDEKAH
Zakat
itu bukanlah sejenis daripada sedekah atau derma bakti. Ianya adalah hak yang
termaklum untuk orang-orang fakir, miskin dan lain-lain yang berhak. Dari
kerana itu terselamatlah airmuka dan perasaan malu orang-orang miskin pada
waktu mereka menerima haknya yang berupa wang dan sebagainya daripada
orang-orang Islam yang kaya itu.
Sebab
itu zakat bukanlah suatu jalan untuk membanteras kemiskinan, tetapi untuk
memerangi perbuatan jenayah yang terbit daripada kemiskinan kerana
kemiskinanlah yang menjadi asas jenayah orang perseorangan dan pemberontakan
orang ramai. Berikut adalah faktor-faktor yang membezakan antara zakat dan
sedekah:
Jumlah atau Nilai
Jumlah
atau nilai sedekah terpulang kepada si pemberi (penderma) sama ada sedikit
ataupun banyak. Di samping itu , sedekah yang diutamakan ialah sedekah yang
tersembunyi sehingga dianjurkan agar masyarakat umum tidak mengetahui siapa
penyumbangnya.
Perbezaan Bentuk
Sedekah
boleh dibuat dalam pelbagai bentuk sama ada makanan, pakaian, ubat-ubatan dan
sebagainya. Sedangkan zakat pula adalah dalam bentuk yang lebih khusus seperti
zakat fitrah, zakat binatang ternakan, biji-bijian (bijirin), perniagaan dan
emas/perak.
Faktor Masa
Faktor
masa juga membezakan zakat dan sedekah. Zakat mempunyai masa-masa tertentu
patut dikeluarkan seperti zakat fitrah/badan dikeluarkan bermula bulan Ramadan
hingga sebelum solat sunat Aidilfitri. Ia menjadi sedekah biasa jika
dikeluarkan selepas solat sunat Aidilfitri dan haram dikeluarkan selepas
terbenam matahari pada Hari Raya Aidilfitri.
Sedekah
pula boleh dikeluarkan pada bila-bila masa sama ada oleh orang lelaki,
perempuan, orang tua ataupun kanak-kanak sedangkan zakat pula tertakluk kepada
beberapa syarat tertentu.
JENIS-JENIS DAN SYARAT-SYARAT
MENGELUARKAN ZAKAT
Zakat
dalam Islam terdapat dua jenis sahaja:
i-
Zakat
“badaniah” iaitu zakat tubuh badan atau lebih dikenali dengan zakat fitrah. Zakat fitrah yang bererti
zakat kejadian, maksudnya ialah kadar yang tertentu dari bahan makanan asasi
yang wajib dikeluarkan oleh setiap muslim yang mencukupi syarat ekoran dari
selesainya menjalani ibadah puasa atau sebaik sahaja jatuh matahari akhir
Ramadan.
Nabi SAW bersabda maksudnya:
Daripada
Abdullah bin Umar katanya, Rasulullah Saw telah mewajibkan zakat fitrah pada
bulan Ramadan ke atas manusia segantang buah tamar atau segantang gandum di
atas setiap orang merdeka atau hamba, lelaki atau perempuan dikalangan
orang-orang Islam.
Syarat wajib zakat fitrah-
1- Islam
2- Mempunyai
kemampuan (harta benda) yang lebih daripada keperluan perbelanjaannya untuk
dirinya dan orang di bawah tanggungannya
pada Hari Raya Aidilfitri dan malamnya.
3- Wajibnya
zakat fitrah itu ialah setelah terbenam matahari pada hari akhir bulan Ramadan.
Tidak wajib zakat fitrah ke atas orang yang mati sebelum terbenam matahari pada
hari akhir Ramadan, atau kanak-kanak yang lahir selepas terbenam matahari akhir
Ramadan atau bagi seorang mualaf yang baru memeluk agama Islam sesudah terbenam
matahari pada hari akhir Ramadan atau seorang lelaki yang bernikah sesudah
terbenam matahari terakhir Ramadan.
Secara
kesimpulannya, waktu dan hukum membayar zakat fitrah adalah seperti berikut:
HUKUM
|
WAKTU
|
Dibolehkan
(Harus)
|
Dari awal Ramadan sehingga hari akhir
Ramadan
|
Wajib
|
Selepas terbenam matahari pada hari akhir
Ramadan
|
Afdal
|
Selepas solat Subuh sehingga sebelum
mengerjakan solat sunat Aidilfitri.
|
Makruh
|
Selepas solat hari Raya Aidilfitri sehingga
tibanya waktu Maghrib (iaitu selepas terbenamnya matahari)
|
Haram
|
Selepas terbenam matahari pada hari Raya
Aidilfitri.
|
Kadar Bayaran Zakat Fitrah
Kadar
bayaran zakat fitrah mengikut cara asal ialah 1 gantang Baghdad makanan asasi
yang mengenyangkan bagi sesuatu tempat seperti beras atau gandum. Jika dikira
mengikut sukatan atau timbangan semasa di Malaysia ialah sebanyak 2.27 kilogram
dan ada yang mengatakan sebanyak 2.30 kilogram. Namun para ulamak telah
mengharuskan pengeluaran zakat fitrah dengan nilai harganya mengikut kadar
nilai matawang semasa. Ia bertujuan untuk memberi kemudahan bukan sahaja kepada
yang memberi zakat fitrah tetapi juga kepada penerimanya.
Lafaz Bagi Zakat Fitrah
1- Bagi
diri sendiri:
Inilah
wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib bagi diriku pada tahun ini kerana Alllah Taala.
2- Bagi
diri sendiri dan tanggungan:
Inilah
wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib bagi diriku dan tanggunganku
pada tahun ini kerana Allah Taala.
3- Bagi
pihak
Inilah
wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib bagi …………….. pada tahun ini yang
diwakilkan kepadaku kerana Allah Taala.
ii-
Zakat
Maliah atau Harta.
Bukanlah semua harta benda
yang dimiliki oleh seseorang itu dikenakan zakat, cuma beberapa jenis sahaja
yang wajib dikeluarkan zakat iaitu:
a) Hasil
dari bercucuk tanam seperti padi, gandum, tamar dan lain-lain lagi.
Firman
Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 267 yang bermaksud:
Wahai
orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian daripasa hasil
usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan dari
bumi untuk kamu.
Firman Allah SWT lagi dalam
Surah Al-Ana’m ayat 141 yang bermaksud:
Makanlah
dari buah-buahannya apabila ia berbuah dan berilah haknya (zakat) pada hari
menuainya.
Nisab
zakat tanaman atau buah-buahan ialah sebanyak 5 ausuq atau
690 kilogram atau 300 gantang Baghdad. Kadar peratus pembayarannya bergantung
kepada cara-cara penghasilannya.
Biji-bijian atau buah-buahan
yang sampai nisab yang diusahakan dengan menggunakan tenaga manusia atau
lainnya seperti binatang dan jentera atau dengan perbelanjaan yang banyak maka
kadar zakatnya ialah 5% atau 1/20.
Biji-bijian dan buah-buahan
yang sampai nisab yang hanya bergantung kepada jirusan air hujan atau yang
hidup dengan aliran air sungai atau parit maka kadar zakatnya ialah 10% atau
1/10.
Syarat
wajib zakat ke atas pemilik tanaman dan buah-buahan ialah;
i-
Islam
ii-
Merdeka
iii-
Milik yang sempurna
iv-
Cukup nisabnya
v-
Ditanam oleh manusia.
vi-
Bijian atau buah-buahan itu boleh disimpan
lama dan mengenyangkan.
b) Barang-barang
perniagaan iaitu barang-barang yang harus diperniagakan dan wang simpanan. Nisab zakat perniagaan ialah menurut modal
asalnya sama seperti emas iaitu 80 gram emas.
Syarat
wajib zakat harta perniagaan ialah:
i- Mestilah cukup setahun.
ii- Kadar zakatnya 2 ½ peratus.
iii- Caranya ialah wang modal yang dikeluarkan
ditaksir harga menurut harga pembelian pada waktu itu. Kemudian dicampur
keseluruhannya lalu dikeluarkan zakat.
iv- Wajib juga dijumlahkan hutang-hutang yang ada
ditangan orang lain yang dia yakin akan dapat dibayar balik kepadanya.
v- Kalau perniaga itu rugi, nilainya tidak
sampai satu nisab lagi, tidaklah wajib dikeluarkan zakat.
Bagi wang simpanan, nisabnya
mengikut kadar yang ditetapkan oleh jabatan agama menurut turun naiknya harga
emas ialah 2.5% daripada simpanan. Sebagai tambahan, kadar bayaran bagi zakat
wang simpanan ialah wang simpanan yang menyamai / melebihi nisab (nilai harga
85 gram emas di pasaran semasa) yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.
Kadar pengiraan bagi zakat
ini adalah seperti berikut:
Contoh:
Pada 1 Januari 2007, jumlah wang simpanan En. Ahmad ialah sebanyak RM3,600.00. Jumlah tersebut berkekalan dalam simpanannya hingga genap setahun (354 hari bagi
tahun Hijrah). Oleh kerana jumlah wang simpanannya itu telah melebihi nilai
harga yang paling tinggi bagi 85 gram emas sepanjang tahun 2007, maka En. Ahmad
diwajibkan membayar zakat sebanyak 2.5% atau 1/40 daripada jumlah wang
simpanannya.
Kadar yang diwajibkan bagi
zakat wang simpanan ialah:
1- Wang
simpanan wajib dikenakan zakat apabila cukup syarat-syaratnya.
2- Jumlah
yang ditaksirkan berdasarkan Baki Simpanan Terendah yang kekal genap setahun.
3- Jumlah
simpanan terendah hendaklah menyamai atau melebihi nisab (paras minima wajib
zakat) 85 gram emas mengikut harga pasaran semasa.
4- Kadar
ditaksirkan ialah: Tahun Hijriah 354 kadarnya 2.5%, Tahun Masihiah 365 kadarnya
2.57%.
c) Harta
kekayaan yang terdiri dari emas dan perak.
Emas dan perak ialah
galian-galian yang diwajibkan zakat oleh Islam. Perkara ini telah dijelaskan
oleh Allah SWT dalam Al-Quran Surah
At-Taubah ayat 34-35 yang bermaksud:
Dan
mereka yang menyimpan emas dan perak, dan tidak membelanjakannya pada jalan
Allah (mengeluarkan zakat), maka gembirakanlah mereka dengan azab yang pedih.
Pada hari mereka dibakar di dalam neraka jahannam dan dibakar muka mereka,
rusuk dan belakang mereka sambil dikatakan kepadanya, “Inilah harta yang kamu simpan selama ini buat diri mu, maka rasailah balasan yang kamu simpan dahulu.”
Kadar yang wajib dikeluarkan
zakat ialah:
1- Emas
Nisab emas ialah seberat 20
miskal iaitu bersamaan 25 mayam 2.7108 saga emas atau bersamaan dengan 85 gram.
Kadar zakat emas yang cukup nisab ialah 2.5% atau 1/40 atau 2 ½ peratus.
2- Perak
Nisab perak ialah 200 dirham iaitu
bersamaan 176 mayam 6.9732 saga perak atau bersamaan 560 gram. Kadar zakat
perak yang wajib dikeluarkan ialah sama seperti kadar emas iaitu 2.5% atau 1/40
atau 2 ½ peratus.
Emas atau perak yang
dijadikan perhiasan perempuan tidak diwajibkan
zakat kecuali yang berlebihan
daripada sepatutnya.
Syarat wajib zakat emas dan
perak ialah:
i-
Islam.
ii-
Merdeka.
iii-
Milik yang sempurna.
iv-
Cukup nisab.
v-
Cukup masanya setahun.
d) Binatang
ternakan seperti kambing, biri-biri atau kibas, lembu, kerbau, dan unta.
Nisab bagi kambing, biri-biri atau kibas
ialah:
BILANGAN
|
KADAR ZAKAT
|
40
-120 ekor
|
1
ekor berumur satu tahun
|
121
– 200 ekor
|
2
ekor berumur satu tahun
|
201
– 300 ekor
|
3
ekor berumur satu tahun
|
Nisab
bagi lembu / kerbau ialah:
BILANGAN
|
KADAR ZAKAT
|
30
- 39 ekor
|
1
ekor anak lembu (Jantan/Betina) berumur satu tahun
|
40
– 59 ekor
|
1
ekor anak lembu betina berumur dua tahun
|
60
– 69 ekor
|
2
ekor anak lembu jantan berumur satu tahun
|
70
– 79 ekor
|
2
ekor anak lembu satu tahun
(
1 jantan dan 1 betina)
|
80
– 89 ekor
|
2
ekor anak lembu betina berumur dua tahun
|
90
– 99 ekor
|
3
ekor anak lembu jantan berumur satu tahun
|
100
– 109 ekor
|
3
ekor anak lembu
(satu
ekor betina berumur dua tahun dan dua ekor jantan berumur satu tahun)
|
110
– 119 ekor
|
3
ekor anak lembu
(satu
ekor betina berumur satu tahun dan dua ekor jantan berumur dua tahun)
|
Nisab
bagi unta ialah :
Setiap 5 ekor, zakatnya
seekor anak unta berumur setahun.
Syarat wajib zakat binatang
ternakan ialah:
i-
Islam.
ii-
Merdeka.
iii-
Cukup nisabnya.
iv-
Cukup masanya.
v-
Milik yang sempurna.
vi- Binatang ternakan yang hidup bebas di padang
rumput. Binatang yang makanannya terpaksa dibeli maka tidak wajib dikeluarkan
zakat.
vii-
Binatang itu tidak cacat dan tidak terlalu
tua.
viii- Binatang ternakan itu tidak digunakan bagi
membajak tanah atau mengangkut barang-barang dan sebagainya.
e) Harta
Rikaz, iaitu terdiri dari emas dan perak yang didapati tertanam di dalam tanah
yang dikenali sebagai harta karun atau hasil galian.
Harta kekayaan yang dijumpai
tertanam di dalam tanah dan dipercayai hasil simpanan orang-orang jahiliah
dahulu (harta rikaz) wajib dikeluarkan zakatnya sebanyak 20% daripadanya tanpa
menunggu cukup setahun dan nisabnya yang tertentu. Nisabnya ialah sebanyak mana
bahan itu dijumpai.
Hasil galian atau perlombongan sama ada
emas atau perak yang cukup nisabnya sebanyak 20 miskal atau lebih hendaklah
dikeluarkan zakatnya sebanyak 2.5% tanpa menunggu cukup setahun sebagaimana
harta simpanan emas dan perak.
·
Tambahan-
a) Zakat
saham:
Saham
ialah wang yang dilaburkan dalam syarikat atau perniagaan. Ia adalah sebagai
bukti pemilikan sesebuah perniagaan. Nisabnya ialah 2.5% atas nilai terendah
sesuatu tahun semua saham (setelah ditolak hutang atas saham-saham tersebut),
kalau nilai tersebut tidak kurang daripada nisab. Kaedah kiraan zakat saham
ialah:
Bagi
sijil-sijil saham dalam sesebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Saham, ianya
mudah untuk dijadikan wang tunai berbanding dengan saham dalam syarikat yang
tidak tersenarai atau dalam koperasi.
Panduan
umum pengiraan zakat ialah 2.5% atas nilai terendah semua saham yang dimiliki
selama setahun, setelah ditolak pinjaman membeli saham (jika ada).
Saham
yang Masih Dimiliki sehingga Hujung Haul-
Contoh:
Pengiraan
zakat ialah 2.5% atas harga terendah atas kos dan pasaran.
200 lot x RM1.00
( 1 lot bersamaan 1000 unit)
saham Syarikat Mukmin = RM200,000
(andaian harga terendah)
RM200,000
x 2.5%
= RM 5,000 (jumlah zakat)
|
Saham
yang Dijual Beli Sepanjang Haul (setahun)
Contoh:
Pengiraannya
ialah 2.5% atas nilai jualan saham-saham tersebut setelah ditolak kos
pembelian.
RM500,000 - RM400,000
(jumlah
nilai (kos belian)
saham)
= RM100,000
RM100,000 x
2.5%
= RM2,500 (jumlah zakat)
|
b) Zakat
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
Kwsp dikenakan zakat kerana
konsepnya sama seperti wang simpanan, Cuma perbezaannya simpanan di KWSP tidak
boleh dikeluarkan sewenang-wenangnya seperti akaun biasa.
Caruman wang pekerja dan
majikan ke dalam KWSP dikenakan zakat apabila cukup nisab dan haul. Terdapat
dua pendapat dalam pengiraan KWSP:
- Milik
Tidak Sempurna:- Zakat hanya wajib dikeluarkan ketika bersara atau mengeluarkan
sebahagian wang dari KWSP semasa cukup umur. Kadarnya ialah 2.5%.
- Milik
Sempurna:- Wang yang tersimpan dalam KWSP dikenakan zakat apabila ianya cukup nisab dan haul (caruman wang pekerja sahaja iaitu tidak termasuk caruman
majikan). Ini bermaksud ianya wajib dikeluarkan zakat apabila memenuhi
syarat-syaratnya walaupun wang tersebut masih berada dalam tabung KWSP.
Kadarnya ialah 2.5% apabila caruman melebihi nisab.
Peranan Waris Mengeluarkan zakat
Sekiranya
orang yang wajib mengeluarkan zakat meninggal dunia sebelum dapat menunaikan
tanggungjawab bagi zakat-zakat di atas, waris si mati hendaklah mengeluarkan
zakat bagi pihak si mati sebelum:
1- Membayar
hutang si mati.
2- Melaksanakan
wasiat si mati.
3- Membuat
pembahagian hukum faraid (harta pusaka).
Bagi
mereka yang enggan dan mengingkari tanggungjawab berzakat akan jatuh kepada dua
keadaan sama ada murtad atau berdosa besar.
GOLONGAN YANG BERHAK MENERIMA ZAKAT
Berdasarkan
firman Allah SWT dalam ayat 60 Surah At-Taubah, ada beberapa golongan yang
berhak menerima zakat.
Maksudnya:
Sesungguhnya zakat ini hanyalah untuk
orang-orang fakir, orang miskin, amil zakat, mualaf (yang dilunakkan hati),
untuk (memerdekakan) hamba sahaya, untuk (membebaskan) orang berhutang, untuk
jalan Allah dan Ibnu Sabil (iaitu orang yang sedang dalam perjalanan) sebagai
kewajipan dari Allah, Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Keterangan:-
1- Orang
Fakir- Mereka yang tidak berharta, tiada mata pencarian atau mempunyai hasil
pendapatan yang tidak sampai separuh keperluan asas.
2- Orang
Miskin- Mereka yang mempunyai harta tetapi sekadar dapat menampung separuh atau
lebih keperluan semasa bagi diri dan tanggungjawab.
3- Amil-
Mereka yang ditauliahkan oleh pemerintah untuk menguruskan pungutan dan
pembahagian zakat.
4- Muallaf-
Mereka yang baru memeluk Islam yang keislamannya masih terumbang-ambing lagi
(imannya masih belum kuat dan teguh).
5- Hamba
(Ar-Riqab)- Mereka yang diberi peluang oleh tuannya untuk menebus diri tetapi
tiada berkemampuan berbuat demikian.
6- Orang
yang berhutang- Mereka yang menanggung hutang yang menepati syarak seperti
untuk kepentingan umum (masyarakat) dan juga keperluan yang harus bagi dirinya
tetapi tidak mampu melunaskannya.
7- Fi
Sabilillah- Mereka yang berjuang/berjihad demi kepentingan menegakkan Islam
atau semua amal soleh yang bertujuan untuk meninggikan agama Allah seperti
membina sekolah, hospital, masjid, jalan, jambatan, rumah-rumah anak yatim,
bantuan biasiswa dan pendakwah yang menjalankan seruan dakwah di jalan Allah.
8- Ibnu
Sabil (musafir)- Mereka yang melakukan perjalanan untuk tujuan yang baik dan
untuk kepentingan agama Islam tetapi kehabisan belanja.
ISLAM DAN ZAKAT: SATU ANALISIS
Kaum
Komunis dan kuncu-kuncu penjajah mengejek sistem zakat. Mereka mencabar pendakwah-pendakwah
Islam. Wahai pendakwah-pendakwah Islam, adakah tuan-tuan mahu menegakkan
keadilan Islam dengan sistem zakat? Adakah tuan-tuan mahukan rakyat jelata
hidup dengan ihsan wang-wang zakat yang dikeluarkan oleh orang-orang kaya yang
budiman? Inikah yang dikatakan keadilan
menurut istilah tuan-tuan? Adakah tuan-tuan rela melihat kehormatan manusia
dihina sedemikian rupa?
Mereka
telah salah mengerti dan punca kesilapan mereka yang paling besar ialah kerana
mereka menyangka bahawa zakat itu sedekah atau satu pemberian secara ihsan dari
orang kaya kepada orang-orang miskin. Jika mereka berfikir dengan akal yang
waras tentulah mereka dapati bahawa gambaran zakat yang sebenar tidak begitu,
kerana dari segi logik apabila dikatakan sedekah atau pemberian secara ihsan
dengan sendirinya bererti bahawa pemberian itu merupakan satu pemberian
sukarela yang tidak diwajibkan oleh pemerintah atau undang-undang, sedangkan
yang sebenarnya zakat bukan sedekah malah satu pembayaran yang diwajibkan oleh
undang-undang dan mana-mana pihak yang menunjukkan keengganan untuk membayar
zakat mereka akan ditentang oleh negara dengan kekuatan senjata dan jika perlu
mereka halal dibunuh kerana mereka dianggap sebagai kaum murtad. Jika zakat itu
sedekah atau satu pemberian secara ihsan saja tentulah tindakan-tindakan
sedemikian tidak berlaku.
Hakikatnya
zakat dari segi kacamata kewangan merupakan satu sistem cukai berperaturan yang
pertama kali dalam sejarah ekonomi dunia. Sedangkan sebelum ini, cukai-cukai
hanya dikenakan ke atas orang ramai mengikut sesuka hati pemerintah dan jumlah
cukai yang harus dipungut bergantung kepada sejauh mana keperluan kewangan yang
dikehendaki pemerintah, untuk memenuhi kepentingan-kepentingan peribadi mereka.
Disamping itu bebanan membayar cukai selama-lamanya lebih banyak dipikul oleh
orang-orang miskin dari orang-orang kaya atau hanya dipikul oleh orang-orang
miskin saja.
Tetapi
apabila lahir, Islam pemungutan cukai atau zakat telah diatur dengan kadar-kadar
yang tertentu saja dan tidak boleh lebih dari itu jika negara berada dalam
keadaan normal. Di samping itu Islam membebankan kewajipan membayar zakat ke
atas orang-orang kaya dan orang-orang yang sederhana kaya saja, sedangkan
orang-orang miskin dibebaskan dari kewajipan itu.
Hakikat
yang kedua ialah pembahagian hasil pungutan zakat kepada orang-orang miskin
haruslah diselenggarakan oleh negara bukan oleh orang-orang kaya itu sendiri,
apa yang dikatakan “Baitulmal” dalam Islam tidak lain melainkan samalah dengan
“Kementerian Kewangan” sekarang yang mengumpulkan seluruh hasil pendapatan
negara dan mengaturkan anggaran-anggaran perbelanjaan bagi setiap jabatan
kerajaan.
Seandainya
negara menyalurkan hasil zakat itu untuk membantu orang-orang yang memerlukan
pertolongan yang tidak dapat bekerja atau tidak mempunyai punca pendapatan
hidup yang cukup, maka pemberian itu bukanlah bererti sedekah atau pemberian
secara ihsan yang menjatuhkan kehormatan orang-orang yang memerlukan
pertolongan itu. Sebagaimana tiada siapa yang boleh mengatakan bahawa
pegawai-pegawai yang bersara yang menerima pencen dari kerajaan dan buruh-buruh
yang mendapat faedah dari rancangan keselamatan sosial sebagai pengemis yang
hidup dengan ihsan dan sedekah orang-orang kaya. Begitulah halnya dengan kanak-kanak
dan orang tua yang tidak berdaya untuk bekerja yang mendapat bantuan kerajaan.
Tentulah tiada siapa yang boleh mengatakan bahawa kehormatan mereka telah
terguris kerana menerima bantuan itu. Sebab pada dasarnya negara adalah
berkewajipan melakukan tugas-tugas perikemanusiaan itu.
Hakikat
yang ketiga, seandainya keadaan hidup orang ramai dipermulaan Islam itu
memerlukan orang yang miskin di waktu itu menerima pembayaran zakat dalam
bentuk wang tunai atau matabenda, namun cara yang sedemikian bukanlah merupakan
satu-satunya cara membayar zakat yang dinaskan oleh Allah, malah di sana tidak
ada nas—nas yang menegah agar zakat itu dibayar kepada orang yang berhak dalam
bentuk persekolahan percuma untuk anak-anak mereka, hospital percuma untuk
perubatan mereka, kesatuan-kesatuan kerjasama yang memberikan punca-punca
kehidupan kepada mereka, kilang-kilang dan yayasan yang memberi pekerjaan
kepada mereka dan sebagainya dari badan dan rancangan perkhidmatan sosial yang
wujud di zaman moden ini. Pemberian zakat dalam bentuk wang tidak perlu
dikeluarkan melainkan kepada orang yang tidak berjaya bekerja dengan sebab
sakit, tua atau masih dalam usia kanak-kanak, sedangkan orang yang lain dari
mereka bolehlah menerima zakat dalam bentuk pekerjaan dan perkhidmatan.
Hakikat
yang keempat pula, masyarakat Islam sama sekali tidak bertujuan untuk
selama-lamanya mewujudkan golongan fakir miskin yang semata-mata hidup dengan
harta zakat. Masyarakat Islam pernah sampai kepada kemuncaknya yang ideal di
zaman Khalifah Omar bin Abdul Aziz, di mana zakat dipungut tetapi
pegawai-pegawai pemungutnya tidak dapat menemui oramg miskin atau seorang
miskin pun untuk dibahagikan harta zakat yang dipungut itu.
Marilah
kita dengar Yahya bin Said mengisahkan peristiwa itu- “Khalifah Omar bin Abdul
Aziz telah menugaskan saya untuk menyelenggarakan pemungutan zakat dari Afrika
dan sesudah selesai mengumpulkan harta zakat itu kami mencari golongan fakir
miskin untuk dibahagi-bahagikan zakat itu, tetapi tidak ada seorang miskin yang
dapat kami temui dan tidak ada seorang pun yang mahu menerima zakat itu dari
kami, kerana Omar bin Abdul Aziz telah membuat semua orang hidup senang.”
KESIMPULAN
Sebenarnya
zakat adalah dipandang sebagai satu daripada kemegahan Islam. Kemajuan
pemikiran dalam zaman moden ini telah menerangkan kepentingan zakat itu.
Al-Allamah Profesor Cibb telah berkata: “Islam akan sentiasa memelihara
perseimbangan di antara dua pihak yang mempunyai pendirian pelampau dalam dunia
ini. Islam menyesuaikan dan menyelaraskan di antara faham Sosialis Kebangsaan
Eropah dengan faham Komunis Rusia. Ia tidak memalingkan cara ekonomi dalam
kehidupan orang-orang Islam kepada lingkungan sempit, yang menjadi kebanggaan
Eropah pada masa sekarang dan yang menjadi kemuliaan Rusia juga pada hari ini”,
yakni dengan memalingkan cara ekonomi mereka kepada faham Sosialis Kebangsaan
Eropah dan kepada faham Komunis Rusia menurut faham masing-masing.
Berkenaan
zakat ini Profesor Masension telah berkata: “Islam mempunyai kebolehan yang
cukup untuk melaksanakan faham persamaan iaitu dengan menfardukan zakat yang
mesti dibayar oleh tiap-tiap orang Islam (yang mampu) kepada “Baitulmal
(Perbendaharaan Negara), Islam menentang perdagangan, bertukar-tukar barang
yang tiada berbatas atau penahanan kekayaan dan hasil mahsul. Demikian jua Islam menentang riba yang
dikenakan ke atas hutang-hutang dan menentang cukai yang dikenakan ke atas bahan-bahan mentah
barang keperluan dengan tidak secara langsung. Disamping itu dalam masa yang sama, Islam
mempertahankan pemilikan perseorangan dan permodalan perdagangan. Dengan ini
Islam telah mengambil tempat pertengahan di antara pendapat faham Kapitalis
dengan faham Komunis.”
Sesungguhnya
faedah dan kelebihan zakat itu bukan saja terbatas kepada masyarakat orang
Islam sebagai satu faktor untuk keselamatan dan tolong menolong di antara masyarakatnya, tetapi ia meliputi diri orang
yang membayar zakat, kerana disamping ia memperoleh kasih sayang masyarakatnya,
ia berasa bahawa dengan memberi manfaat kepada orang lain, dia juga berperanan
dalam keamanan dan kerukunan masyarakatnya. Daripada apa yang telah dibuktikan oleh
ilmu jiwa ialah zakat itu menjadikan manusia terlepas daripada sangat kasihkan
harta. Dengan kata lain, zakat itu memelihara seseorang dari dipengaruhi oleh
rasa sayang yang keterlaluan kepada harta yang boleh menyebabkannya menjadi
sakit atau kadang-kadang membunuh diri.
RUJUKAN
Ishak
Din, Prof. Dato’ Dr. Haron Din dan Dato’ Abu Hassan Din Al-Hafiz, 1992. Soal Jawab
Fiqh Harian. Malaysia: HIZBI Sdn. Bhd.
Ismail
Kamus dan Mohd Azrul Azlen Ab. Hamid, 2009. Indahnya
Hidup Bersyariat Modul Fardu Ain
Diri, Keluarga dan Masyarakat Sepanjang Hayat. Malaysia: Telaga Biru Sdn.
Bhd.
Mohd.
Sanusi Mahmood, 1975. Mengenal Islam dan Hubungannya
Dengan Sains dan Teknologi.
Kelantan: Syarikat Dian Sdn. Bhd.
Muhammad
Qutb, 1975. Salah Faham Terhadap Islam.
Alihbahasa oleh Yusoff Zaky Yacob. Kelantan: Sharikat Dian Sdn. Bhd.
Sulaiman
Endut, 1993. Asas-Asas Fardu Ain.
Malaysia: Pustaka Haji Abdul Majid.