KANDUNGAN
1- Pendahuluan
2- Nusyuz3- Hukum Nusyuz
4- Sebab-Sebab Nusyuz
5.
Cara Mengatasi Nusyuz
6.
Hukum Memberi Nafkah Kepada Isteri Yang Nusyuz
7.
Suami Nusyuz
8.
Aib Yang Dibolehkan Fasakh Perkahwinan
9.
Fasakh Perkahwinan Kerana Aib
10.
Jenis Aib Suami Dan Isteri
11.
Aib Selepas Akad Nikah
12.
Aib Yang Boleh Dirawat
13.
Hak Wali Memfasakhkan Perkahwinan
14.
Fasakh Dilakukan Dengan Segera
15. Permohonan Fasakh Perlu Dikemukakan Kepada Hakim
16.
Memberi Tempoh Dalam Masalah Mati Pucuk
17.
Cara Membuktikan Mati Pucuk
18.
Kesan Daripada Perkahwinan Yang Difasakh Kerana Aib
19.
Mas Kahwin Tidak Boleh Diambil Semula
20.
Peruntukan Fasakh Di Malaysia
21.
Penutup
22.
Rujukan
23.
Lampiran
PENDAHULUAN :
Konflik
bukanlah satu isu yang asing dalam kehidupan berumah tangga, lebih-lebih lagi dengan
suasana masa kini, pasangan banyak terdedah dengan unsur-unsur negatif yang
boleh menjurus ke arah tersebut. Sejak akhir-akhir ini isu keruntuhan rumah
tangga semakin menjadi-jadi sehingga membawa kepada peningkatan kes perceraian
yang semakin serius. Namun setiap konflik rumah tangga tidak semestinya
diakhiri dengan perceraian kerana masih terdapat kaedah-kaedah lain yang
dianjurkan oleh Islam bagi mengembalikan semula keharmonian rumah tangga.
Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan berlakunya konflik dalam rumah
tangga, kadangkala ianya berpunca dari pihak isteri (nusyuz isteri) atau suami (nusyuz
suami) atau kedua-dua merupakan punca kepada timbulnya konflik.
Perkataan
nusyuz telah disebut dalam al-Quran
sebanyak lima kali yang memberi pelbagai maksud daripada segi bahasanya. Ia
begitu sinonim dengan sikap isteri yang ingkar atau tidak bertanggungjawab
terhadap suaminya. Namun hakikatnya nusyuz
juga berkemungkinan berlaku pada suami iaitu suami yang tidak melaksanakan
tanggungjawab, tidak menunaikan hak-hak isteri dan tidak berlaku adil dalam
berpoligami.
NUSYUZ
Nusyuz bermakna derhaka. Isteri yang nusyuz
ialah isteri yang menderhakai suaminya dengan mengingkari ketaatan terhadap
suami yang diwajibkan oleh Allah SWT dengan tanpa alasan yang diharuskan syara’
seperti tidak mentaati perintah suami atau keluar dari rumah suami tanpa
keizinannya atau tidak membenarkan suami memasuki rumahnya atau tidak mahu
memasuki rumahnya atau tidak mahu memasuki rumah suaminya atau seumpama
dengannya.
Menurut
Ibn Faris, perempuan yang nusyuz
ialah yang menderhakai suaminya.
Dari
segi istilah, nusyuz ialah seseorang
isteri keluar daripada mentaati suaminya. Inilah pendapat Mazhab Maliki, Syafie
dan Hanbali.
HUKUM NUSYUZ
Perbuatan nusyuz
oleh isteri adalah haram.Ia adalah
satu daripada dosa besar. Ibn Hajar al-Haitami mengira nusyuz termasuk dosa besar yang telah
diputuskan oleh ramai para ulama. Hal ini berdasarkan hadis, daripada Abu
Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى
فِرَاشِهِ فَأَبَتْ، فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَيْهَا، لَعَنَتْهَاالْمَلاَئِكَةُ
حَتَّىتُصْبِحَ
Maksudnya,“Apabila
suami mengajak isteri tidur bersama-sama, isteri tidak mahu datang dan suaminya
tidur dengan perasaan marah,malaikat melaknati isteri itu hingga ke pagi”
(Hadis. al-Bukhari. 4897).
SEBAB-SEBAB NUSYUZ
Nusyuz
terjadi apabila isteri tidak lagi mentaati suami, malah menderhakainya.
Contohnya:
•
Isteri keluar rumah dan bermusafir tanpa sebab dan izin suaminya.
•
Bersikap kasar atau bermasam muka terhadap suaminya.
•
Isteri tidak membuka pintu untuk suaminya masuk.
•
Isteri enggan membenarkan suami menyetubuhinya tanpa sebarang keuzuran,
seperti sakit.
•
Suami mengajak isterinya bersama, tetapi dia tetap sibuk dengan tugasnya
dan seumpamanya.
CARA MENGATASI NUSYUZ
1-
Memberi nasihat- suami hendaklah menasihati isteri dengan baik dan berhikmah
agar boleh menyedarkan isteri dari dari kesalahannya.
2-
Pemulauan di tempat tidur-
Ibn
al-Arabi- ada 4 pendapat ulama dalam masalah ini:
a)
Ibnu Abbas - membelakangkan isterinya ketika di tempat tidur.
b) Ikrimah dan Abu Dhuha -tidak bercakap
dengannya tapi masih menyetubuhinya.
c) Ibrahim, al-Sya’bi, Qatadah, Hasan Basri,
Ibn Wahab dan Ibn Qasim meriwayatkan dari
Imam Malik dan lain-lain - tidak tidur
bersama dan tidak menyetubuhinya sehingga isteri
kembali sebagaimana dikehendaki suami.
d) Sufian – bercakap dan menyetubuhinya,
tetapi bercakap dengan percakapan yang ada unsur
ketegasan dan kekasaran.
Menurut Imam Nawawi: pemulauan di tempat tidur
ada dua maksud iaitu-
a) Pemulauan dengan perbuatan.
b) Pemulauan dengan perkataan.
Tempoh
pemulauan:-
a) Ulama Maliki- sebulan tapi tidak lebih dari 4
bulan.
b) Ulama Syafie- mengikut jenis pemulauan, jika
perkataan tidak boleh melebihi 3 hari.
c) Ibn Hajar al-Haitami- tidak ada tempoh tertentu.
d) Ulama Hanbali- mengikut tempoh yang dikehendaki
oleh suami.
3- Memukul - dengan pukulan untuk mendidik tanpa
mencederakan tubuh badan dan mematahkan tulang, namun bukan di bahagian muka
atau tempat-tempat yang boleh mendatangkan bahaya.
Menurut
Syeikh Wahbah al-Zuhaili- memukul isteri jika masih lagi berdegil dengan
menggunakan 4 elemen:
a) Sifat pukulan- pukulan yang tidak kuat dan tidak
meninggalkan kesan apatah lagi cedera.
b) Kawasan pukulan- tidak di muka, perut, kawasan
yang dikhuatiri boleh membawa kematian dan tempat yang cantik supaya tidak
menghodohkan.
c) Jumlah pukulan- tidak lebih dari sepuluh
sebatan/pukulan.
d) Alat pukulan-tangan dengan memukul tapak tangan,
tongkat yang ringan/kecil atau kayu siwak.
Jika
perselisihan antara pasangan suami isteri tidak mampu diselesaikan oleh mereka,
ia hendaklah dibawa kepada hakim. Hakim hendaklah melantik dua orang tengah
daripada orang Islam yang adil dan berkebolehan berunding sebagai pendamai
kepada suami isteri tersebut.Kedua-dua pendamai itu sunat seorang daripada
keluarga suami yang dipersetujui dan seorang daripada keluarga isteri yang
dipersetujuinya.
Allah
berfirman yang bermaksud:
“Dan
jika kamu khuatirkan ada persengketaan antara keduanya, maka kirimlah seorang
hakam dari keluarga laki-laki dan seorang hakam dari keluarga perempuan, jika
kedua orang hakam itu bermaksud mengadakan perbaikan, nescaya Allah memberi
taufik kepada suami-isteri itu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi amat
dalam pengetahuan-Nya” (Al-Quran. al-Nisa’. 34)
HUKUM
MEMBERI NAFKAH KEPADA ISTERI YANG NUSYUZ
Isteri yang telah disabitkan oleh Mahkamah Qadi/Syariah nusyuznya, maka menurut ijmak Ulamak bahawa nafkah kepadanya gugur kerana nafkah diwajibkan kepada isteri disebabkan ianya terkurung (setia/taat) dalam rumahtangga.
Isteri yang nusyuz ialah isteri-isteri yang membebaskan dirinya dari kurungan suami dengan tidak mentaatinya tanpa alasan yang diharuskan syarak, maka gugurlah nafkah ke atasnya.
Ada pun isteri yang belum disabitkan nusyuz oleh Mahkamah Qadi/Syariah, walaupun ada anggapan nusyuz, maka nafkah ke atasnya masih wajib.
Isteri yang telah disabitkan oleh Mahkamah Qadi/Syariah nusyuznya, maka menurut ijmak Ulamak bahawa nafkah kepadanya gugur kerana nafkah diwajibkan kepada isteri disebabkan ianya terkurung (setia/taat) dalam rumahtangga.
Isteri yang nusyuz ialah isteri-isteri yang membebaskan dirinya dari kurungan suami dengan tidak mentaatinya tanpa alasan yang diharuskan syarak, maka gugurlah nafkah ke atasnya.
Ada pun isteri yang belum disabitkan nusyuz oleh Mahkamah Qadi/Syariah, walaupun ada anggapan nusyuz, maka nafkah ke atasnya masih wajib.
SUAMI NUSYUZ
Suami
yang menganiaya isteri dan tidak menyukainya, seperti tidak memberikannya
giliran bermalam, Nafkah atau mengasarinya dengan perkataan atau
perbuatan, isteri hendaklah:-
1)
menasihati suami dan mengingatkan tanggungjawab dengan menyebut firman
Allah SWT:
وَعاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ
خَيْراً كَثِيراً
Maksudnya, “Dan bergaullah dengan mereka secara patut.
Kemudian, bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin
kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang
banyak” (Al-Quran. al-Nisa’. 19).
2) memberi amaran kepada suami tentang balasan
perbuatan zalimnya. Jika suami berubah baik, itulah sebaik-baiknya.
3) jika tidak, dia hendaklah mengadu kepada
hakim untuk mendapat haknya.
4) hakim wajib memerintah suami memberikan
gilirannya, menunaikan hak-haknya dan tidak
menzaliminya.
5) jika
perangai suami semakin buruk, malah terus menyakitinya dengan memukul dan
memaki hamun tanpa sebab, hakim hendaklah
melarang suami berbuat demikian.
6) jika
suami mengulanginya dan isteri meminta hakim mengenakan hukuman terhadap suami,
hakim hendaklah mengambil tindakan
yang sesuai untuk memperbaikinya.
7) Jika
perbalahan menjadi semakin buruk, dua orang wakil sebagai orang tengah
hendaklah
dihantar untuk mendamaikan mereka atau memisahkan mereka sekiranya usaha
mendamaikan mereka tidak berjaya. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا
جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَيْرٌ
وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ
كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
Maksudnya, “Dan jika seorang wanita khuatir akan nusyuz atau
sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya mengadakan
perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka)
walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir dan jika kamu bergaul dengan
isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap tak acuh),
maka sesungguhnya Allah adalah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan” (Al-Quran.
al-Nisa’. 127).
AIB YANG
DIBOLEHKAN FASAKH PERKAHWINAN
Imam
yang empat telah sepakat bahawa harus dipisahkan antara suami dan isteri dengan
sebab aib berdasarkan nas seperti yang dinyatakan dalam al-Mausu’ah
al-Fiqhiyyah 3/111.(1)
Namun, di dalam Perundangan
Islam, perkara-perkara yang mengharuskan untuk fasakh bagi
suami isteri adalah berbeza antara satu mazhab dengan mazhab yang lain.
Dalam Mazhab Hanafi, seorang
isteri boleh memohon untuk membubarkan perkahwinan melalui cara fasakh hanya
apabila suami yang dikahwininya itu mengalami kecacatan dan keaiban.
Marghinani dalam al-Hidayah
menyatakan bahawa hanya tiga penyakit sahaja iaitu mati pucuk, terpotong zakar
dan terputus dua biji pelir, sekalipun suami itu terkena penyakit sopak dan
kusta.
FASAKH PERKAHWINAN KERANA AIB
Aib
yang dibolehkan fasakh terbahagi kepada dua:
1.
Aib yang menghalang persetubuhan, seperti zakar terputus(الجب),mati pucuk(العنة), faraj yang tersumbat oleh tulang(القرن) atau daging(الرتق).
2.
Aib yang tidak menghalang persetubuhan, yang merupakan penyakit menjijikan atau
berbahaya, yang tidak mungkin diterima kecuali sanggup menghadapi mudharatnya,
seperti kusta, sopak dan gila.
JENIS AIB
SUAMI DAN ISTERI
Aib
suami isteri terbahagi kepada tiga bahagian:
1.
Aib Yang Dihidapi Oleh Suami Atau Isteri, Seperti Kusta, Sopak Dan Gila.
Seseorang
yang mendapati pasangannya gila, kusta atau sopak, boleh memfasakhkan
perkahwinan mereka sama ada dia juga menghadapinya ataupun tidak. Ini kerana
seseorang biasanya benci akan penyakit orang lain berbanding dirinya sendiri.
Hal
ini berdasarkan hadis, daripada Ibn Umar RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
تَزَوَّجَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ امْرَأَةَ مِنْ
بَنِي غَفَّارِ فَلَمَّا أُدْخِلَتْ رَأْىُ بِكَشْحِهَا وَضْحًا فَرَدَّهَا إِلَى
أَهْلِهَا وَقَالَ دَلَسْتُمْ عَلَيَّ
Maksudnya, “Nabi SAW mengahwini seorang wanita keturunan Ghifar. Apabila dia dibawa
masuk menemui Nabi, Baginda terlihat sopak di rusuknya, lalu Baginda bersabda:
“Pakailah baju dan baliklah kepada keluargamu”. Baginda juga bersabda kepada
keluarga perempuan itu: “Kamu telah menyembunyikan aibnya” (Hadis
al-Baihaqi. 7/214).
Nota
Kaki:
1-
(Kumpulan pembahasan fiqih, diterbitkan oleh Kementerian Waqaf dan Urusan
Keislaman Kuwait. Kitab ini terdiri dari 45 Juz.)
Hal
ini berdasarkan hadis, daripada Ibn Umar RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
تَزَوَّجَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ امْرَأَةَ مِنْ
بَنِي غَفَّارِ فَلَمَّا أُدْخِلَتْ رَأْىُ بِكَشْحِهَا وَضْحًا فَرَدَّهَا إِلَى
أَهْلِهَا وَقَالَ دَلَسْتُمْ عَلَيَّ
Maksudnya, “Nabi SAW mengahwini seorang wanita keturunan Ghifar. Apabila dia dibawa
masuk menemui Nabi, Baginda terlihat sopak di rusuknya, lalu Baginda bersabda:
“Pakailah baju dan baliklah kepada keluargamu”. Baginda juga bersabda kepada
keluarga perempuan itu: “Kamu telah menyembunyikan aibnya” (Hadis
al-Baihaqi. 7/214).
2. Aib Yang Khusus Kepada Isteri, Seperti Faraj
Yang Tersumbat Oleh Tulang Atau Daging.
Suami
yang mendapati faraj isterinya yang tertutup oleh tulang atau daging, boleh memfasakhkan
perkahwinan. Ini kerana penyakit
tersebut menghalang persetubuhan yang merupakan tujuan perkahwinan.
3. Aib Yang Khusus Kepada Suami, Seperti Zakar
Terputus Atau Mati Pucuk.
Isteri
yang mendapati zakar suaminya telah terputus atau mati pucuk, berhak memfasakhkan
perkahwinan.
Al-Mawardi
menyatakan bahawa perkara tersebut disepakati oleh ulama. Ini kerana aib
tersebut menghalang maksud perkahwinan, sebagaimana aib pihak isteri.
AIB SELEPAS
AQAD NIKAH
Aib
yang dinyatakan sebelum ini jika berlaku selepas aqad nikah kepada suami atau
isteri, mereka tetap berhak untuk memfasakhkan perkahwinan, sama seperti
aib sebelum perkahwinan sama ada ia berlaku sebelum persetubuhan atau
selepasnya, atau sama ada menghalang persetubuhan, seperti mati pucuk atau
tidak menghalang persetubuhan seperti gila.
Walau
bagaimanapun, mati pucuk yang berlaku selepas persetubuhan, menggugurkan hak
isteri memfasakhkan perkahwinan kerana tujuan perkahwinan ialah mas
kahwin dan persetubuhan telah disempurnakan sebelum aib tersebut.
AIB YANG
BOLEH DIRAWAT
Faraj
tersumbat oleh tulang atau daging yang boleh dirawat melalui pembedahan dengan
persetujuan isteri, maka suami tidak lagi berhak memilih untuk memfasakhkan
perkahwinan tersebut.
Begitu
juga penyakit gila, sopak dan kusta, yang boleh dirawat melalui kaedah
perubatan. Hal ini
adalah kerana sebab yang membolehkan fasakh telah gugur.
HAK WALI MEMFASAKHKAN
PERKAHWINAN
Wali
bagi perempuan berhak memfasakhkan perkahwinan jika mendapati aib pada
suami wujud sebelum aqad nikah sama ada perempuan itu bersetuju ataupun tidak.
Hal ini disebabkan wali akan berasa malu dengan aib tersebut.
Walau
bagaimanapun, wali tidak berhak memfasakhkan perkahwinan bagi aib yang
berlaku selepas persetubuhan. Hal ini adalah kerana pada kebiasaannya, wali
tidak berasa malu berbanding aib yang wujud sebelum perkahwinan.
Begitu
juga, wali tidak boleh memfasakhkan perkahwinan bagi aib mati pucuk atau
zakar yang terpotong semasa aqad nikah. Hal ini adalah kerana kemudharatan itu
khusus bagi isteri, sedangkan dia meredhainya. Pada kebiasaannya, wali tidak
berasa hina dengan keadaan tersebut.
FASAKH DILAKUKAN DENGAN SEGERA
Pilihan
memfasakhkan perkahwinan dengan aib tersebut hendaklah dilakukan dengan
segera. Hal ini adalah kerana fasakh disebabkan aib, suami isteri
hendaklah segera menyatakan ketidakredhaannya dengan membawa perkara itu ke
mahkamah dengan menuntut fasakh.
Jika
seorang daripada pasangan itu mengetahui aib pasangannya, tetapi mendiamkannya,
maka gugurlah haknya untuk menuntut fasakh. Lainlah jika dia tidak
mengetahui haknya itu. Oleh itu, hak menuntut fasakh tersebut tidak
gugur.
PERMOHONAN FASAKH
PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA HAKIM
Suami
atau isteri tidak boleh memfasakhkan perkahwinan disebabkan aib tersebut
bersendirian. Mereka mestilah membawa perkara itu ke mahkamah untuk menuntut fasakh.
Jika
hakim mendapati aib itu benar-benar wujud, dia hendaklah memfasakhkan
perkahwinan tersebut.
MEMBERI TEMPOH
DALAM MASALAH MATI PUCUK
Jika
suami terbabit mati pucuk, hakim hendaklah memberi tempoh selama setahun qamariyah.
Hal ini adalah kerana kemungkinan mati pucuk boleh sembuh dengan perubahan musim.
Jika aib itu hilang dalam tempoh tersebut, maka perkahwinan diteruskan.
Sekiranya tidak, perkahwinan itu hendaklah difasakh.
Hal ini
berdasarkan hadis, daripada Umar bin al-Khattab RA, katanya:
أَنَّهَ قَالَ فِي العَنِيَنَ
يُؤَجِّلُ سَنَةً فَإِنَّ قَدَّرَ عَلَيْهَا وَإِلاَّ فَرَّقّ بَيْنَهُمَا وَلَهَا
المَهَرَ وَعَلَيْهَا العِدَّةَ
Maksudnya,
“Dia diberikan tempoh selama setahun
kalau dia mampu mengatasinya. Jika tidak, kedua-dua suami isteri itu
dipisahkan. Isteri tersebut berhak mendapat mas kahwin dan hendaklah beriddah”
(Hadis al-Baihaqi 7/226).
CARA
MEMBUKTIKAN MATI PUCUK
Semua
aib boleh dibuktikan dengan pengakuan dan laporan doktor.Tetapi, mati pucuk
perlu dibuktikan dengan pengakuan suami di hadapan hakim atau dengan sumpah
isteri apabila suami enggan bersumpah, atau menafikan dirinya mati pucuk ketika
diminta oleh hakim berbuat demikian.
KESAN
DARIPADA PERKAHWINAN YANG DIFASAKH KERANA AIB
Fasakh
yang dituntut oleh suami atau isteri kerana aib tersebut, mungkin berlaku
sebelum atau selepas persetubuhan, atau mungkin aib itu wujud sebelum
persetubuhan atau selepasnya.
1)
Jika fasakh berlaku sebelum persetubuhan, isteri tidak berhak mendapat
mas kahwin dan mut’ah. Dalam hal ini, walaupun aib itu berlaku pada
suami, tetapi isteri yang telah memohon fasakh. Oleh itu, suami tidak
wajib memberikan apa-apa pun kepadanya.
Jika
aib itu berlaku pada isteri, dia juga tidak mendapat apa-apa hak kerana fasakh
itu berpunca daripadanya. Dalam hal ini, dia seolah-olah orang yang menuntut fasakh.
2)
Jika fasakh berlaku selepas persetubuhan disebabkan aib yang berlaku
seiring dengan aqad nikah atau yang berlaku di antara waktu aqad nikah dan
persetubuhan, yang tidak diketahui oleh suami, maka isteri berhak mendapat mas
kahwin mithil.
3)
Jika fasakh berlaku selepas persetubuhan disebabkan aib juga berlaku
selepasnya, isteri wajib diberi semua mas kahwin yang dinyatakan dalam aqad.
Hal ini adalah kerana mas kahwin telah wajib disebabkan persetubuhan sebelum
wujudnya sebab untuk memfasakhkan perkahwinan. Oleh itu, fasakh
yang berlaku tidak mengubah kewajipan memberi mas kahwin.
MAS KAHWIN
TIDAK BOLEH DIAMBIL SEMULA
Suami
tidak boleh mengambil mas kahwin semula daripada wali atau isteri yang
menipunya kerana dia telah melakukan persetubuhan yang dinilaikan dengan aqad
nikah.
Contohnya,
isteri atau walinya berdiam diri tanpa memberitahu suami tentang aib isteri
yang wujud sebelum persetubuhan.
PERUNTUKAN FASAKH DI MALAYSIA
Peruntukan tentang fasakh,
bukanlah perkara baru. Ini adalah kerana dalam Fasal 27, Hukum Kanun Melaka
alasan untuk membubarkan perkahwinan melalui fasakh telah diperuntukkan
iaitu:
"Fasal yang kedua puluh
tujuh pada menyatakan hukum khiyar itu mau pada perempuan, mau pada laki-laki itu atas lima
perkara 'aibnya itu, pertama-tama 'aib gila
(dan) judham, kedua baras, ya'ni sopak atau kedal, ketiga 'aib ratak, keempat
'aib karan, ya'ni tumbuh tulang pada perjinya, 'aib kebiri (dan) orang yang
lemah zakarnya iaitu seperti orang ratak hukumnya, dan judham pun demikian
juga, tiada sah nikahnya kahwin dengan orang yang demikian itu.
Adapun jikalau dikahwinkan
orang suatu laki-laki maka tiada diberinya akan hal ada perempuan itu
berpenyakit yang demikian itu.Telah kemudian, maka baharu diketahuinya,
nescaya-terurailah kahwinnya itu yakni “fasakh”, tiadalah laki-laki itu
menanggung isi kahwin perempuan. Dan demikian lagi, jikalau ada 'aib laki-laki
yang berpenyakit seperti yang tersebut itu, maka itupun “fasakh” jua,
jikalau tiada kabul perempuan itu, diberitahunya kepada Hakim, niscaya cerai
jua.
Jika lemah zakarnya
laki-laki itu, maka disuruh oleh Hakim berubat kepada tabib yang tahu, maka dinantikan
setahun lamanya. Jikalau tiada sembuh didalam setahun, maka “fasakh” nikahnya
itu. Adapun akan orang yang baras
dan judham dan gila itu jikalau reda perempuan itu akan laki-laki itu, atau reda laki-laki itu akan perempuan
itu, tiadalah ia “difasakhkan” oleh Hakim akan
mereka itu, kerana sama reda keduanya, ya'ni ia suka keduanya, tiada lagi
khiyar daripada yang demikian, itu kaul yang sah.
Adapun jikalau diperoleh
'aib tatkala di dalam laki-laki, difasakhkannya dirinyaperempuan itu
atas isi kahwinnya akan laki-laki itu. Demikian lagi jikalau ada “aib laki-laki
itu di dalam perempuan itu, itupun difasakhkan dirinya daripadaperempuan
itu. Demikian lagi atas barang yang diperoleh 'aib di dalam sudah kahwin, itu
pun fasakh jua. Itulah hukum khiyar atas tiap-tiap kahwin.
Demikianlah hukumnya itu.”
Semua Undang-undang Keluarga
yang digubal sejak tahun 1983 mengiktiraf bahawa seorang isteri dibenarkan
memohon fasakh di Mahkamah atas satu atau beberapa alasan yang telah
disenaraikan dan diperuntukan dalam Undang-undang Keluarga Islam di tiap-tiap
negeri. Di Negeri Perak, alasan yang disenaraikan sebagaimana yang
diperuntukkan,dalam Seksyen 49, Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak, Bil
13, Tahun 1984,
a) Bahawa suami telah mati pucuk dan masih lagi sedemikian keadaannya dalam
masa setahun setelah dibuat pengaduan,
b) Bahawa suami telah gila atau sedang mengidap penyakit kusta atau vitiligo
atau sedang mengidap penyakit kelamin dalam keadaan boleh berjangkit selama
tidak ada kenyataan yang terang menunjukkan relanya dengan penyakit tersebut.
c) Bahawa izin isteri terhadap perkahwinan itu telah diberi secara tidak sah
samada oleh sebab paksaan, kesilapan ketidak sempurnaan akal atau pun lain-lain sebab mengikut Hukum Syarak,
d) Bahawa pada masa perkahwinan itu, suami adalah seorang yang sakit otak
(samada berterusan atau berselangan) dalam erti Ordinan sakit 0tak 1952 dari
jenis atau setakat yang menjadikannya tidak layak untuk berkahwin;
e) Atas apa-apa alasan lain yang diiktiraf sebagai
sah bagi membubarkan perkahwinan
atau bagi fasakh menurut Hukum Syarak”.
Manakala dalam enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Kelantan No. 1, tahun 1983, Seksyen 38 selain dari
memperuntukkan sebagaimana Undang-undang Bil.13/1984 (Perak), ia juga ada
memperuntukkan alasan bahawa isteri yang telah dikahwinkan oleh bapanya atau
datuknya sebelum ia cukup umur mengikut Hukum Syarak yang mana ia boleh menolak
perkahwinan tersebut setelah mencapai umur 18 tahun. Penambahan kepada 3 alasan
yang lain sebagaimana yang diperuntukkan dalam Seksyen 44 Enakmen Undang-undang
Keluarga Islam Kedah, Bil. 1/1984 iaitu :
a) Bahawa suaminya, kerana kepapaan tidak
mampu menyarainya
b) Bahawa isterinya mempunyai kecacatan yang
menghalang persetubuhan dilakukan,
c) Bahawa suaminya mempunyai kemaluan yang
luar biasa.
Bagaimanapun bagi
negeri-negeri Terengganu, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan
dan Selangor telah memperuntukkan alasan-alasannya dengan agak luas
sebagaimana:
a)
Tempat di
mana beradanya suami telah tidak diketahui selama tempoh lebih daripada satu
tahun.
b)
Bahawa
suami telah cuai atau tidak mengadakan peruntukan nafkahnya selama tempoh tiga
tahun.
c) Bahawa suami telah dihukum penjara selama
tiga tahun atau lebih
d) Bahawa suami telah tidak menunaikan, tanpa
sebab yang munasabah, kewajipan perkahwinan
(nafkah batin) selama tempoh satu tahun
e) Bahawa suami menganiayainya, iaitu antara
lain:
i) lazim menyakiti atau menjadikan
kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniya,
atau
ii)
berkawan dengan perempuan-perempuan jahat atau hidup berperangai keji mengikut
pandangan Hukum Syarak, atau
iii)
cuba memaksa isteri hidup secara lucah, atau
iv) melupuskan harta isteri atau melarang isteri itu dari menggunakan hak-haknya di sisi-
iv) melupuskan harta isteri atau melarang isteri itu dari menggunakan hak-haknya di sisi-
undang-undang terhadap harta itu, atau
v)
menghalang isteri dari menunai atau menjalankan kewajipan atau amalan agamanya,
atau
vi) jika ia mempunyai isteri lebih daripada
seorang, dia tidak melayani isteri yang berkenaan
secara adil mengikut kehendak- kehendak Hukum Syarak
f) Bahawa walaupun empat
bulan berlalu tetapi isteri masih belum disetubuhi oleh kerana suami
bersengaja enggan
menyetubuhinya.
g) Apa-apa alasan lain yang
diiktiraf sebagai sah bagi membubarkan perkahwinan atau fasakh di bawah Hukum
Syarak.
Di Malaysia, terdapat
kes-kes serius yang telah dilaporkan berlaku seperti ditikam sehingga terkeluar
tali perut, ditendang hingga keguguran, ditumbuk, disiram air panas, ditetak
dengan senjata tajam dan sebagainya. Dalam keadaan sebegini,
isteri mempunyai hak untuk membubarkan perkahwinannya melalui fasakh seperti
yang diperuntukkan dalam Seksyen 52, Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984.
Malah banyak lagi alasan
atau perkara aib di dalam perkahwinan yang membolehkan seseorang isteri memohon
untuk memfasakhkan perkahwinan pada masa kini termasuklah dari sudut sosial dan ekonomi khususnya suami
telah cuai atau tidak mengadakan peruntukan nafkahnya selama tempoh tiga tahun.
RUMUSAN
Sebagai
kesimpulannya nusyuz
adalah suatu perkara yang mesti dielakkan bagi mengekalkan kerukunan
rumahtangga. Namun sering terdengar cerita tentang kekejaman
suami terhadap isteri-isteri mereka atau kecurangan isteri di belakang suami
mereka. Semua tindakan itu bukanlah tindakan orang yang soleh dan solehah. Islam
menyuruh umatnya supaya berlemah lembut terhadap pasangan masing-masing,
melayaninya dengan baik, dan menghormati kedudukannya terutama di hadapan
anak-anak. Untuk
menghindari nusyuz, pasangan suami isteri hendaklah menjaga perhubungan mereka
supaya berkekalan. Akibat daripada berlakunya nusyuz akan memberikan implikasi
terhadap perhubungan mereka disamping itu anak – anak juga akan kehilangan
untuk mendapatkan kasih sayang. Hal ini juga akan menyebabkan anak – anak
terjerumus ke arah budaya yang tidak sihat yang dapat merosakkan akhlak, agama
dan negara.
Oleh sebab yang demikian, pasangan suami isteri perlulah berusaha dalam mengekalkan perhubungan mereka supaya isteri, suami dan anak – anak dapat hidup dalam keluarga yang bahagia.
Oleh sebab yang demikian, pasangan suami isteri perlulah berusaha dalam mengekalkan perhubungan mereka supaya isteri, suami dan anak – anak dapat hidup dalam keluarga yang bahagia.
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud:
Orang mukmin yang sempurna imannya ialah yang
terbaik budi pekertinya dan terlebih lemah lembut terhadap isterinya.
Kata
pujangga “usahlah anda mencari yang paling sempurna di dunia ini, tetapi
carilah yang terbaik yang ada.” Sebenarnya
kita semua mempunyai kelemahan. Justeru itu tidak wajar kita berasa malu untuk
mencari kesempurnaan pada orang lain sedang kita sendiri penuh dengan keburukan
(aib). Janganlah kita mengambil kesempatan dari kelemahan orang lain, kiranya
kita rasa kita berkuasa ke atasnya. Ingatlah Allah lebih berkuasa ke atas kita.
Sabda
Rasulullah SAW yang bermaksud:
Janganlah seorang mukmin membenci seorang mukminah, kalau ia tidak suka
suatu perangainya, hargailah yang lain yang ada padanya.
SEKIAN,
TERIMA KASIH.
RUJUKAN
Abu
Hassan Din, Haron Din & Ishak Din (1992). Soal Jawab Fiqh Harian. Shah
Alam,
Penerbitan HIZBI.
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/nafkah-kepada-isteri-yang-nusyuz
Mahmud
Mahdi Istanbuli (1988).Ke Arah Pembentukan Keluarga Muslim. Kuala
Lumpur, Dewan
Pustaka Fajar.
Mohd
Noor Daud, Zanariah Noor (2013).Al-Fiqh Al-Islami II. Ipoh, Universiti
Pendidikan
Sultan Idris.
Norzulaili
Mohd Ghazali, Wan Abdul Fattah Wan Ismail (2006).Nusyuz, Syiqaq dan Hakam
menurut
Al-Quran, Sunnah dan Undang-Undang Keluarga Islam. Nilai, Kolej Universiti
Islam Malaysia.
Raihanah
Hj. Abdullah ( ).Alasan Membubarkan
Perkahwinan Melalui Fasakh. Jurnal Syariah 5,
Bilangan 1-
www.islam.gov.my/sites/default/files/8.alasan.pdf
Zulkifli Muhammad Al-Bakri, Azman Ab Rahman &
Irwan Mohd Subri (2013). Fiqh Ibadat dan
Munakahat Modul 2 – Fiqh Munakahat Pasca
Perkahwinan. Nilai, Universiti Sains Islam
Malaysia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan