UTK2012
PEMIKIRAN KREATIF DAN PENYELESAIAN MASALAH
PENYELESAIAN MASALAH:
Sikap Guru Dalam
Masalah Ponteng Di Kalangan
Pelajar
DISEDIAKAN OLEH
No. Matriks
|
Nama
|
MOHD NORMAZLAN BIN SABRAN
|
|
MOHD BORHAN BIN
JAMALUDDIN
|
DISEDIAKAN UNTUK
DR. NASRUDDIN YUNOS
SEMESTER 4 SESI
2013/2014
PROGRAM PENSISWAZAHAN GURU
KUMPULAN: KDCN7
BAHAGIAN 1: PENYATAAN MASALAH (5m)
Masalah: Pelajar ponteng sekolah
Kategori Masalah: 1. Rutin
Masalah ini adalah masalah yang biasa
dihadapi di kebanyakan sekolah
2.
Berterusan
Masalah ini telah berterusan sejak sekian
lama di kebanyakan sekolah
(+
kenapa dalam kategori tersebut)
Kenapa masalah ini yang dipilih:
1. Kehadiran di sekolah adalah penting bagi seorang
pelajar
2. Pihak sekolah masih belum dapat menyelesaikan
sepenuhnya masalah ini
3. Banyak pelajar yang terlibat dalam masalah ponteng
juga terlibat dalam masalah jenayah
BAHAGIAN 2: PROSES PENYELESAIAN MASALAH (44m)
GAYA PEMIKIRAN: Analitikal
Kenapa: Bersandarkan kepada logik bahawa setiap sekolah mengalami masalah yang
sama, terpaksa menangani masalah disiplin
pelajar terutamanya ponteng sekolah.
Bagaimana: Pemecahan masalah kepada beberapa bahagian;
masalah pelajar, ibu bapa, guru dan sekolah
PENYELESAIAN MASALAH SECARA KRITIS DAN KREATIF
TAHAP 1: Mengenal pasti masalah
Secara
dasarnya pelajar
yang ponteng sekolah adalah disebabkan mereka terdiri daripada pelbagai peringkat umur sama
ada dari tahap 1 (darjah 1, 2 atau 3) dan tahap 2 (darjah 4, 5 dan 6). Perkara
ini bukan terhad kepada pelajar sekolah rendah sahaja, malah di sekolah
menengah juga berlaku.
Pelajar
yang terlibat dengan gejala ponteng sekolah mempunyai sifat suka memberontak
dan memprotes dalam kalangan pelajar. Sikap ini di lihat banyak mempengaruhi
pelajar yang rata-rata mereka dari kalangan keluarga yang tidak harmoni malah
ke luarga yang porak peranda. Mereka melepaskan kecelaruan fikiran dengan
mengambil tindakan tidak hadir ke sekolah / ponteng tanpa pengetahuan ibu bapa
/ penjaga mereka.
Iklim di
sekolah juga menyumbang kepada gejala ponteng pelajar bilamana mereka merasa
bosan dengan persekitaran sekolah tempat mereka belajar. Sekolah yang mempunyai
kondisi invoirolmen yang tidak ceria juga turut membolehkan suasana sekolah
menjemukan.
Sebahagian
pelajar juga amat tidak menggemari guru-guru yang garang dan suka menghukum
tanpa usul periksa. Guru garang tidak membantu pembelajaran pelajar untuk
berjaya, ia lebih banyak menakutkan pelajar hadir ke sekolah. Guru yang garang juga kadang kala
menyampaikan PdP tidak menarik pelajar dan membuatkan mereka bosan dalam kelas.
Ibu
bapa perlu memainkan peranan yang lebih daripada sekolah agar anak-anak mereka
suka belajar. Sekirannya ibu bapa kurang perhatian dan tidak prihatin dengan
anak-anak mereka, pelajar ini mudah dipengaruhi rakan sebaya dan mereka akan
akan hanyut tanpa memikirkan natijah yang bakal dihadapi. Sekolah dan guru akan
menghukum pelajar menjadikan mereka sangat tertekan, lebih-lebih lagi mereka
seperti dipaksa lulus dalam peperiksaan.
Pihak
sekolah yang terlalu menekan kemampuan pelajar juga adalah antara penyebab
utama masalah ponteng ini. Sekolah hanya mahukan pelajar yang cemerlang dalam
akademik dan peperiksaan sahaja yang di puji dan di sanjung. Sekolah dan guru
hanya menghukum pelajar tanpa ada inisiatif untuk memberi penghargaan kepada
mereka yang mematuhi peraturan sekolah.
Pelajar
sebenarnya mahukan perhatian dan penghargaan dari pihak sekolah atau ibu bapa
sepanjang mereka berada di sekolah. Andai perkara ini dapat di saji kepada
pelajar, masalah ponteng mungkin sekadar masalah terpencil yang dapat diatasi
oleh sekolah.
TAHAP 2: Mengenal pasti kriteria masalah
(faktor/elemen yang terlibat dengan masalah secara langsung)
·
Kalangan
pelajar yang tidak berminat untuk ke sekolah.
·
Ibu bapa yang tidak memberi
galakan, dorongan, sokongan dan rangsangan kepada anak-anak untuk hadir ke
sekolah.
·
Guru yang hanya menghukum
kesalahan tanpa ada budi bicara dan perbincangan dengan pelajar yang terlibat.
·
Sekolah tidak
memberi keselesaan dan suasana ceria untuk mereka berada di sekolah.
TAHAP 3: Menilai kriteria masalah
Jadi, apa sebenarnya masalah yang nak diselesaikan?
·
Sikap guru dalam menangani masalah ponteng di kalangan pelajar. Guru hendaklah menggunakan budi bicara dan
perbincangan dengan pelajar yang bermasalah supaya kemelut demikian dapat
diatasi secara bijaksana dan berhemah.
TAHAP 4: Mengenal pasti penyelesaian yang munasabah
Alat 1 (6 Thinking Hats)
Topi Biru: Memulakan perbincangan dengan
semua pihak untuk mendapatkan idea
bagaimana
cara terbaik
mendapatkan jalan penyelesaian
mengatasi masalah ponteng di kalangan
pelajar.
Topi Putih: Menyenaraikan semua elemen berkaitan dengan masalah yang dibincangkan, iaitu ;
·
Pelajar yang
ponteng kebanyakannya terdiri dari pelbagai
peringkat umur dan tingkatan.
·
Mereka melahirkan sifat memberontak dalam kalangan pelajar
dan menunjukkan rasa tidak puas hati.
·
Suasana
sekolah yang membosankan dan tidak
ceria.
·
Sikap ibu bapa yang kurang
prihatin dan kurang memberi perhatian terhadap anak-anak.
·
Guru terlalu
garang bagi
mereka, tidak memberi ruang untuk berbincang dan bersuara.
·
PdP yang disampaikan oleh guru tidak menarik minat dan
perhatian mereka.
·
Terlalu
banyak undang-undang yang diperuntukkan kepada pelajar walaupun
hanya untuk kesalahan kecil.
·
Pihak sekolah tidak
memberi sebarang penghargaan yang
sewajarnya kepada sumbangan dan peranan mereka kepada sekolah, guru dan rakan
sebaya.
·
Sikap yang banyak dipengaruhi kawan dan rakan sebaya.
·
Sekolah/guru
yang hanya tahu menghukum
tanpa budi bicara atau perbincangan dan pertimbangan yang wajar.
·
Sekolah yang hanya berorientasikan
peperiksaan dan
pelajar tiada peluang untuk mendapat ilmu secara santai dan selesa.
·
Menerima tekanan daripada ibu bapa yang hannya mahu
pelajar/anak-anak mereka cemerlang tanpa sokongan, dorongan dan kerjasama
mereka.
Topi Hijau: Mendapatkan idea untuk menyelesaikan Masalah
Idea 1: Guru perlu mengubah cara PdP yang biasa-biasa kepada yang luar
biasa atau yang lebih
kreatif mengikut
situasi keperluan pelajar.
Idea 2: Pelajar yang
terlibat perlu dihukum
dengan denda yang sewajarnya sebagai salah satu
bentuk hukuman untuk
mendidik mereka mematuhi peraturan sekolah.
Idea 3: Menggunakan
pendekatan psikologi bagi
mempengaruhi dan mendekati pelajar agar
mereka boleh dipujuk
atau dinasihat mengikut kemampuan dan keupayaan mengikut
peraturan dan
undang-undang sekolah.
Topi Kuning:
Idea
|
Positif
|
Idea 1: Guru ubah cara PdP
|
· Menarik minat pelajar
· Mudah difahami pelajar
· Memberi nilai tambah kpd profesionalisme guru
· Motivasi diri dalam bidang tugas
· Dicontohi rakan setugas
|
Idea 2: Pelajar dihukum
|
· Mudah kerja guru
· Pelajar serik
· Senang dikawal
· Memberi pengajaran kepada yang lain
|
Idea 3: Pendekatan psikologi
|
· Mesra pelajar
· Perkongsian masalah antara pelajar-guru
· Guru memahami kehendak pelajar
· Mudah mendapat kerjasama pelajar
|
Topi Hitam:
Idea
|
Negatif
|
Idea 1: Guru ubah cara PdP
|
· Pelajar lain mungkin ketinggalan
· Kekangan masa mengikut
jadual kelas
· Guru terpaksa menjalani latihan lebih interaktif
· Kos yang tinggi, terpaksa
menyediakan BBM berbagai
· Penerimaan pelajar memerlukan masa
· Menimbulkan rasa tidak senang dikalangan guru lain
|
Idea 2: Pelajar dihukum
|
· Pelajar memberontak
· Merasa tidak selesa untuk hadir ke sekolah
· Keterpaksaan yang menyusahkan mereka
· Hilang hormat terhadap guru
|
Idea 3: Pendekatan psikologi
|
· Pelajar tidak hormat guru
· Pelajar tidak minat dengan pelajaran
· Tiada rasa mesra sesama mereka
|
Topi Merah:
Idea
|
Positif
|
Idea 1: Guru ubah cara PdP
|
· Lebih bermotivasi untuk bertugas
· Yakin berhadapan pelajar
· Sikap tanggung jawab lebih menyerlah
|
Idea 2: Pelajar dihukum
|
· Sedih dan kesal atas perbuatan
· Malu berhadapan dengan rakan - guru
· Berusaha memperbaiki sikap
|
Idea 3: Pendekatan psikologi
|
· Yakin dengan diri sendiri
· Tenang dan sabar
· Lebih hormat guru
|
Topi Biru:
Akhirnya, idea yang dipilih untuk
menyelesaikan masalah tersebut adalah Guru
ubah cara PdP
Alat 2 (PMI)
Idea 1
|
Guru ubah cara PdP
|
Plus:
|
· Menarik minat pelajar
· Mudah difahami pelajar
· Memberi nilai tambah kpd profesionalisme guru
· Motivasi diri dalam bidang tugas
· Dicontohi rakan setugas
|
Minus:
|
· Pelajar lain mungkin ketinggalan
· Kekangan masa
mengikut jadual kelas
· Guru terpaksa menjalani latihan lebih interaktif
· Kos yang tinggi, terpaksa
menyediakan BBM berbagai
· Penerimaan pelajar memerlukan masa
· Menimbulkan rasa tidak senang dikalangan guru lain
|
Interesting:
|
· Lebih bermotivasi untuk bertugas
· Yakin berhadapan pelajar
· Sikap tanggung jawab lebih menyerlah
|
Idea 2
|
Pelajar dihukum
|
Plus:
|
· Mudah kerja guru
· Pelajar serik
· Senang dikawal
· Memberi pengajaran kepada yang lain
|
Minus:
|
· Pelajar memberontak
· Merasa tidak selesa untuk hadir ke sekolah
· Keterpaksaan yang menyusahkan mereka
· Hilang hormat terhadap guru
|
Interesting:
|
· Sedih dan kesal atas perbuatan
· Malu berhadapan dengan rakan - guru
· Berusaha memperbaiki sikap
|
Idea 3
|
Pendekatan psikologi
|
Plus:
|
· Mesra pelajar
· Perkongsian masalah antara pelajar-guru
· Guru memahami kehendak pelajar
· Mudah mendapat kerjasama pelajar
|
Minus:
|
· Pelajar tidak hormat guru
· Pelajar tidak minat dengan pelajaran
· Tiada rasa mesra sesama mereka
|
Interesting:
|
· Yakin dengan diri sendiri
· Tenang dan sabar
· Lebih hormat guru
|
Alat 3 (OPV)
Idea 1 :
Guru ubah cara PdP
|
· Rasa lebih bersedia berhadapan dengan pelajar
· Ada pelbagai variasi dan pendekatan
· Punya tanggung jawab terhadap pelajar
|
Idea 2 :
Pelajar dihukum
|
· Lebih menghormati guru
· Dapat memberi pengajaran yang berguna
· Saling bertolak ansur
|
Idea 3 :
Pendekatan psikologi
|
· Mesra dan rasa diberi perhatian
· Contoh kepada rakan sebaya
· Merubah sikap tidak baik
|
TAHAP 5: Menilai penyelesaian terbaik
Idea Penyelesaian: Guru ubah cara PdP
Alat 1 (CAF)
·
Faktor 1:
Cara terkini mengikut situasi
·
Faktor 2:
Pelajar yang berlainan kebolehan dan pencapaian
·
Faktor 3:
Kesediaan terhadap penerimaan PdP
·
Faktor 4:
Bahan yang banyak di pasaran
·
Faktor 5:
Ibu bapa mahu anak-anak lebih berdikari
Idea Penyelesaian: Guru ubah cara PdP
Alat 2 (FIP)
·
Latihan/pendedahan
guru diperlukan untuk PdP cara baru mengikut keupayaan pelajar
·
Kos
yang minima dalam penyediaan ABM
·
Masa
yang sesuai mengikut keupayaan guru dan pelajar
·
Modul yang
diguna bersesuaian dan lebih padat
TAHAP 6: Memilih penyelesaian terbaik
Idea Penyelesaian: Guru ubah cara PdP
Alat 1 (AGO)
·
Kenapa
– Menarik minat pelajar dengan variasi PdP dan faham dengan kehendak pelajar.
·
Bagaimana –
Meluaskan pengetahuan dengan sistem PdP mengikut kaedah semasa yang
boleh dikongsi dengn
pelajar.
Idea Penyelesaian: Guru ubah cara PdP
Alat 2 (C&S)
·
Kenapa
– Boleh meningkatkan motivasi guru lain untuk memperbaiki kepakaran
dalam
bidang yang diajar.
·
Bagaimana
– Sedia mengikuti kursus yang bersesuaian dengan kemahiran dimiliki dan
maklumat yang diketahui.
TAHAP 7: Melaksanakan penyelesaian
·
Kenapa –
Perlu tarik minat pelajar bagi mengelak budaya tidak sihat mempengaruhi
pelajar.
·
Bagaimana –
Memberi pelbagai bentuk penghargaan dan perhatian yang sewajarnya untuk
mereka selesa berada di
sekolah.
TAHAP 8: Menilai Keberkesanan Penyelesaian
Analisis SWOT untuk Penyelesaian Masalah: Guru ubah cara PdP
Strength
· Guru bersemangat dan bermotivasi
· Banyak bahan yang diperlukan
· Lebih fokus dengan tugasan
|
Weaknesess
· Terasa seperti dipaksa
· Memerlukan kos yang besar
· Terburu-buru dan tidak cermat
|
Opportunities
· Mempunyai masa sertai kursus
berkaitan
· Menyelidik latar belakang pelajar
· Punyai bahan pelbagai yang sesuai
|
Threats
· Perasaan dan pandangan rakan setugas
· Masa yang tidak mencukupi
· Gangguan persekitaran dan peribadi
|
BAHAGIAN 3: MEMBUAT KEPUTUSAN (8m)
· Guru
sentiasa bersedia dengan apa cara untuk menarik minat pelajar dalam P&P di
sekolah
· Cara
demikian akan membantu pelajar dan memberi minat mereka untuk sentiasa berada
di sekolah
· Guru
menaiktaraf diri dalam bidang yang
sesuai dengan cara mengikuti kursus atau menyambung pelajaran ke peringkat yang
lebih tinggi dari kedudukan semasa.
Penyataan Masalah
Guru mengatasi masalah ponteng di kalangan
pelajar
|
||
Kemungkinan Pilihan Penyelesaian
·
Guru mengubah cara penyampaian
P&P
·
Mengenal pasti masalah
dihadapi pelajar
·
Memberi hukuman yang sewajarnya
kepada pelajar
·
Ibu bapa memberi perhatian
kepada anak-anak mereka
|
||
Pilihan Penyelesaian
Guru ubah cara PdP
|
||
Kesan
|
Sokong (+ve) atau
Tidak (-ve)
|
Nilai
|
· Pelajar lebih berminat
· Guru lebih bersedia
· Sekolah lebih ceria
· Kos akan bertambah
|
·
+
· +
· +
· -
|
· Penting : Menandakan PdP mencapai tahap piawai
· Penting : Menaiktaraf keupayaan guru terhadap profesion
· Tidak penting : telah menjadi kewajipan pada sekolah untuk sentiasa
ceria
· Penting : Semua aktiviti yang berkaitan perlukan kos yang munasabah
untuk merealisasikan tujuan
|
· Guru perlu mengubah cara penyampaian PdP agar sesuai dengan minat dan
penerimaan pelajar berdasarkan kehendak Kementerian Pendidikan / Jabatan
Pendidikan.
|
Kesilapan yang mungkin berlaku dalam membuat keputusan (4m)
1. Guru
berasa tidak selesa dan mula hilang minat terutama fokus terhadap tugasan dan
kerjaya yang seolah-olah diperhati setiap masa.
2. Membabitkan
individu yang tidak berkaitan dengan PdP secara rambang.
3. Menimbulkan
rasa tidak puas hati di kalangan mereka yang tidak berkenaan dengan masalah
yang timbul.
4. Gangguan
PdP sekelas yang boleh mengakibatkan pelajar lain tidak seronok dan rasa
terganggu.
BAHAGIAN 4: REFLEKSI
(6m)
SEBELUM
- Saya rasa keliru, apa
sebenarnya yang perlu saya lakukan untuk menyelesaikan masalah sehingga
kerangka ini diberi. Mulanya saya mengarang masalah lain, tetapi
memandangkan masalah yang diolah tidak dapat diselesaikan dengan cara yang
dikehendaki, maka saya mengambil keputusan untuk menyelesaikan sahaja
kerangka yang telah disediakan.
- Pada peringkat permulaan saya
merasakan bahawa subjek ini mudah dan senang untuk diikuti kerana ia
melibatkan pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah sesuatu yang
bukanlah pertama kali saya dengar. Malah telah banyak kali dan sering juga
terbaca di akhbar atau majalah tentang tajuk ini. Namun sebaliknya yang
berlaku, saya mencuba sedaya upaya untuk memahami dan mengikuti apa yang
disampaikan. Alhamdulillah, sedikit sebanyak saya dapat menerima
penyampaian yang telah dilaksanakan. Tapi, bagi menyelesaikan tugasan yang
diberi ini saya betul-betul buntu dan tidak tahu bagaimana akan
memulakannya. Sehinggalah pada pertemuan yang keenam tergambar sedikit
pencerahan bagaimana untuk menyiapkannya.
SEMASA
- Saya menghadapi masalah untuk
membina ayat yang sesuai mengikut isi yang diberi. Isi yang sudah ada
rasanya seperti sudah memadai. Namun apabila mula mengarang, terasa
semakin seronok pula untuk menaip setiap ayat yang diperlukan bagi
menyempurnakan tugasan.
- Bagi menyiapkan tugasan ini
pula saya amat berterima kasih kepada rakan kumpulan saya iaitu Ustaz Mohd
NorMazlan kerana telah banyak menyumbangkan idea dan membantu dalam
menyiapkan tugasan ini.
SELEPAS
- Saya
rasa lega bila semuanya selesai. Saya berharap tugasan ini dapat
menyelesaikan masalah yang diutarakan dan menepati kehendak Pensyarah.
Walau bagaimana pun, saya amat berharap jalan penyelesaian ini dapat
diketengahkan untuk tindakan pihak bertanggung jawab bagi mengatasi
kemelut yang membelenggu kebanyakan sekolah.
- Akhirnya
siap juga tugasan ini walaupun pada permulaannya terdapat kekeliruan
bagaimana untuk menyiapkan mengikut tempoh yang telah ditetapkan oleh
Pensyarah. Perasaan saya bercampur baur antara rasa gembira dan bersyukur serta masih lagi berdebar untuk menghadapi peperiksaan akhir semester
nanti kerana masih lagi terdapat sedikit kepayahan untuk mengingat
beberapa istilah terutama perkataan dari Bahasa Inggeris. Semoga kepayahan
ini akan dipermudahkan oleh Allah Taala hendak-Nya.
Sekian, Terima Kasih. Wassalam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan