DEFINISI SIRAH
Perkataan Fiqh
berasal daripada perkataan bahasa Arab daripada akar perkataan
‘faquha-yafqahu-fiqhan’ yang bererti faham. Perkataan sirah
pula berasal daripada perkataan bahasa Arab daripada akar perkataan ‘sara’,
‘sair’, dan ‘sirah’ yang bererti perjalanan, kebiasaan, jalan atau tingkah
laku. Iaitu keadaan
atau perjalanan Nabi Muhammad (s.a.w.),sebelum dan sesudah Bi‘thah.
Fiqh al-Sirah
membawa makna
memahami secara terperinci dan teliti mengenai sejarah
hidup Baginda dari
pelbagai perspektif, sama ada yang tersurat
mahu pun yang
tersirat. Penggabungan dua istilah fiqh al-sirah adalah untuk menunjukkan
bahawa ilmu ini adalah ilmu yang memahami sirah rasul dari sudut pengajaran dan rahsia.
Nama-nama lain bagi
ilmu sirah sebelum perkataan sirah digunakan ialah al-Maghazi kerana kisah-
kisah berkaitan peperangan yang banyak mengingatkan orang kepada perjuangannya,
serta perkataan al-Tarikh(sejarah) tetapi ia adalah umum dan kadang-kadang
tidak mempunyai fakta yang tepat.
TUJUAN FIQH SIRAH:
1. Memahami peribadi Nabi Muhammad SAW
menerusi penghidupan dan suasana hidup baginda sendiri. Ini adalah untuk
menentukan Nabi Muhammad SAW itu bukan sebagai manusia pintar tetapi Ianya
adalah pesuruh Allah SWT yang menerima Wahyu dan taufiq dariNya.
2. Supaya manusia seluruhnya dapat meniru
dan mengikut suatu contoh yang unggul dalam segenap lapangan hidup yang
harmoni, dari itu juga dapat dijadikan sebagai dasar dasar hidupnya. Andaikata
manusia ingin mencari suatu contoh terbaik bersifat universal, mereka akan
dapat semuanya di dalam kehidupan Nabi Muhammad SallaLlahu ‘alai hi Wasallam,
maka tidák hairanlah mengapa Allah menjadikan Nabi Muhammad SAW itu sebagai
contoh kepada umat manusia. Untuk demikian maka Allah telah pun menegaskan
dalam Kitab SuciNya yang bermaksud;
Sesungguhnya
pada (diri) Rasulullah itu menjadi contoh yang paling baik untuk (menjadi
ikutan) kamu. (Al-Ahzab 33 : 21)
3. Semoga kupasan tentang kehidupan Nabi
Muhammad SAW boleh menolong manusia memahami dan mengecapi isi kandungan Al-Qur’an
lantaran banyaknya ayat-ayat Al-Qur’an
yang dihurai dan ditafsirkan oleh kejadian
dan peristiwa-peristiwa sejarah hidup Nabi Muhammad SAW.
4. Agar setiap Muslim dapat mengumpulkan
seberapa banyak yang boleh perbendaharaan kebudayaan dan pengetahuan Islam yang
sebenar samada pengetahuan bersangkutan dengan ‘aqidah kepercayaan, hukum hakam’
dalam Islam atau tatasusilanya. Lebih tegas lagi penghidupan RasuluLlah SAW
adalah satu gambaran dengan dimensinya yang jelas bagi prinsip-prinsip dan hukum-hukum
Islam.
5. Membolehkan para pendidik penda’wah
Islam mencontohi dan mengajar, mengikut sistem pendidikan dan pengajaran yang
sihat kerana Muhammad SAW sendiri adalah sebagai pendidik, penasihat, guru dan
pertunjuk yang utama, tidak pernah membuang masa begitu sahaja malah
sentiasa mencari dan menyiasat jalan jalan
dan sistem—sistem pengajaran yang terbaik semasa baginda SAW berda’wah.
SUMBER
SIRAH
Menurut
Mustafa as-Sibaie hanya terdapat empat sumber rujukan utama Sirah Nabi s.a.w
yang diperakui:
1. Al-Quran
al-Karim
Al-Quran
merupakan sumber rujukan asasi yang kita cedok daripadanya Sirah Nabi s.a.w.
Al-Quran
al-Karim telah menyingkap kehidupan Nabi s.a.w. semasa kecil melalui firman
Allah SWT yang bermaksud:
Bukankah Dia mendapati
engkau yatim piatu lalu Dia memberikan perlindungan? Dan didapatiNya engkau
mencari-cari (jalan yang benar), lalu Dia memberikan hidayah petunjuk (dengan
wahyu - Al-Quran)? (Ad-Dhuha: 6-7)
Al-Quran juga memaparkan akhlak Baginda
yang mulia dan terpuji:
Dan
bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia. (Al-Qalam: 4).
Al-Quran turut membicarakan tentang
keperitan dan sikap degil yang dihadapi oleh Baginda s.a.w. di jalan dakwah.
Al-Quran juga menyebut tentang beberapa gelaran yang diberikan oleh orang musyrik
kepada Baginda demi menyekat agama Allah ‘Azza wa Jalla daripada tersebar,
seperti ahli sihir dan orang gila. Selain itu, al-Quran juga memaparkan hijrah
Rasul s.a.w., serta membentangkan pertempuran-pertempuran penting yang Baginda
lalui selepas Hijrah. Antaranya Perang Badar, Uhud, Ahzab, Perdamaian
Hudaibiyah, Pembukaan Makkah dan Perang Hunain. Al-Quran juga memperkatakan
tentang sesetengah mukjizat Baginda seperti mukjizat Isra' dan Mi'raj.
Ringkasnya al-Quran telah membicarakan
banyak peristiwa dalam Sirah Rasul s.a.w.. Oleh kerana al-Quran merupakan kitab
paling dipercayai di atas muka bumi dan terbukti kebenaran secara mutawatir,
seorang manusia yang berakal tidak sepatutnya terfikir untuk meragui nas-nas
dan kekukuhan fakta sejarahnya. Oleh itu, peristiwa-peristiwa sirah yang
didedahkan oleh al-Quran ini secara mutlak dianggap sebagai sumber sirah paling
sahih.
Namun dapat diperhatikan bahawa al-Quran
tidak menyingkap peristiwa sirah secara terperinci, tetapi sekadar menyentuhnya
secara ringkas. Dalam membicarakan sesuatu purtempuran perang, al-Quran tidak
menyatakan sebab-sebab berlaku peperangan tersebut, bilangan orang Islam dan
orang musyrik yang terlibat, mahupun bilangan tentera yang terbunuh atau
ditawan di kalangan orang musyrik. Ia sekadar membincangkan pengajaran perang
dan pedoman yang boleh diambil. Demikianlah sikap al-Quran dalam setiap kisah
berkenaan para nabi dan umat terdahulu. Oleh itu kita tidak boleh berpada
dengan hanya bergantung kepada nas-nas al-Quran yang berkaitan dengan Sirah
Nabi s.a.w. untuk mendapatkan gambaran kehidupan Rasul s.a.w. yang lengkap.
Manakala Said Ramadan al-Buti pula
menyatakan ianya (al-Quran) merupakan sumber utama untuk memahami garis-garis
kasar penghidupan Muhammad saw. Pendedahan sejarah hidup Rasulullah dalam
al-Qur’an melalui salah satu aliran berikut:
a. Memaparkan beberapa bahagian dari
penghidupan baginda, seperti ayat-ayat yang diturunkan mengenai peperangan
Badar, Uhud, al Khandaq atau al Ahzab juga seperti kisah perkahwinannya dengan
Zainab binti Jahsy.
b. Mengulas pertempuran-pertempuran dan
kejadian-kejadian ini adalah untuk memberi penjelasan selanjutnya kepada apa
yang dimusykilkan atau untuk menerangkan beberapa kesamaran tentang pertempuran
dan peristiwa-peristiwa atau untuk menarik perhatian umat Is1am terhadap
sesuatu iktibar. Sebenarnya segala-galanya ini mempunyai makna dan hubungkait
yang amat rapat dan mesra dengan sejarah dan riwayat hidup Rasulullah saw.
Kesemuanya ini menampakkan kepada kita sebahagian besar danpada aspek-aspek
penghidupan Rasulullah saw dan hal ehwal yang bersangkutan dengannya.
Sebenarnya pendedahan Al-Qur’an Al-Karim
tentang segala-galanya ini adalah terlalu ringkas dan padat, meskipun cara dan
aliran pendedahan tadi kadang kalanya berlainan di antara satu sama lain namun
begitu kesemuanya ini tetap memaparkan cebisan-cebisan dan penerangan secara
ringkas terhadap pertempuran dan kejadian yang bersejarah. Memang ini adalah
jalan dan aliran Al-Qur’an Al-Karim di dalam menceritakan perihal-perihal para
Anbiya’ yang terdahulu dan umat manusia di zaman silam.
2.
Sunnah
yang Sahih
Sunnah Nabi s.a.w. yang sahih terkandung
dalam kitab karangan para imam hadis yang diakui kejujuran mereka lagi
dipercayai di dunia Islam. Kitab-kitab itu ialah: Kitab Sunan Sittah (enam buah
kitab hadis): Iaitu kitab Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abu Daud, Sunan
an-Nasaie, Sunan at-Tirmizi dan Sunan Ibnu Majah. Begitu juga kitab al-Muwatto'
karangan Imam Malik dan Musnad Imam Ahmad. Kitab-kitab ini, terutamanya Sahih
Bukhari dan Sahih Muslim berada di tangga teratas dari aspek kesahihan,
dipercayai dan pembuktiannya. Sementara kitab-kitab lain mengandungi
hadis-hadis sahih dan hasan. Sesetengahnya juga mengandungi hadis daif.
Sebahagian besar kisah kehidupan Nabi
s.a.w., peristiwa, peperangan dan amalan Baginda terkandung dalam kitab-kitab
ini. Daripadanya, kita dapat membentuk pemikiran yang menyeluruh berkenaan
Sirah Rasul s.a.w. (sekalipun ia kadang-kadang tidak saling melengkapi). Antara
perkara yang meningkatkan kepercayaan dan penerimaan terhadap kitab-kitab ini
ialah, hadis-hadisnya telah diriwayatkan dengan sanad yung bersambung hingga
kepada para sahabat r.a.. Merekalah yang bergaul dengan Rasulullah dan sentiasa
bersama Baginda.
Allah juga telah memenangkan agamaNya
melului mereka, Rasulullah s.a.w. sendiri yang mendidik mereka. Oleh itu mereka
adalah generasi paling sempurna dalam sejarah. Sama ada dari segi keluhuran
akhlak, kekuatan iman, kejujuran percakapan, ketinggian roh dan kesempurnaan
akal. Dengan ini, setiap hadis yang mereka riwayatkan daripada Rasul dengan
sanad yang sahih dan bersambung, kita wajib menerimanya sebagai satu hakikat
sejarah tanpa ragu lagi.
Para orientalis yang mempunyai misi
tersembunyi cuba meragukan kesahihan kitab-kitab sunan yang berada di hadapan
kita ini. Mereka turut disokong oleh orang Islam yang menjadi pengikut mereka.
Mereka mempunyai pegangan agama yang rapuh dan terpengaruh dengan Barat dan
cendikiawannya. Tujuan mereka semua ialah meruntuhkan Syariah dan menimbulkan
keraguan terhadap peristiwa dalam Sirah. Namun Allah yang bertanggungjawab
memelihara agamaNya, telah menyediakan golongan yang menolak kebatilan dan tipu
daya tersebut sehingga menjerut batang leher mereka sendiri.
Bagi Said Ramadan al-Buti pula hadith yang
dimaksudkan di sini ialah isi kandungan Kitab-kitab Hadith yang terkenal dengan
kebenaran dan amanahnya, seperti Kitab Hadith Al Muwatta’ oleh Imam Malik,
Al-Musnad oleh Imam Ahmad dan lain—lainnya.
Sumber yang kedua ini lebih luas dan
terperinci dari yang pertama. Sungguhpun begitu mungkin kita tidak dapat
memberikan suatu gambaran yang lengkap tentang kehidupan Rasulullah saw sejak
dilahirkan hingga wafatnya kerana beberapa sebab:
a. Oleh kerana Kitab-kitab Hadith ini
disusun mengikut maudu’ atau tajuk-tajuk fiqah ataupun mengikut unit-unit
kajian yang bersangkut dengan syari’at Islam maka hadith hadith yang menceritakan
tentang penghidupan Rasulullah berselerak dan berkecamuk dalam maudu’-maudu’
fiqah.
b. Oleh kerana para ahli hadith,
terutamanya penyusun kitab hadith yang enam tidak memerhatikan soal ini ketika
mengumpulkannya untuk disusun mengikut sejarah hidup RasuluLlah, apa yang
mereka titik beratkan ialah penyusunan mengikut maudu’ atau tajuk-tajuk fiqah
seperti yang disebut tadi.
3.
Syair
Arab pada Zaman Kerasulan
Tidak diragui bahawa orang musyrik telah
menyerang Rasul s.a.w. dan dakwah Baginda melalui lidah para penyair mereka.
Ini memaksa orang Islam menjawabnya melalui lidah para penyair mereka pula
seperti Hasan bin Thabit, Abdullah bin Rawwahah dan lain-lain lagi. Buku-buku
sastera dan sirah yang ditulis selepas zaman itu mengandungi banyak syair-syair
sebegini. Melalui syair-syair ini, kita dapat membuat kesimpulan tentang
fakta-fakta berkaitan suasana persekitaran s.a.w. hidup dan dakwah Islam mula
lahir.(Mustofa as-Sibaie)
4.
Kitab-kitab
Sirah
PENULISAN
SIRAH DI ZAMAN PERMULAAN
Pada mulanya kisah dalam Sirah Nabi s.a.w.
hanya merupakan hadis-hadis yang diriwayatkan oleh para sahabat r.a. kepada
generasi selepas mereka. Sesetengah sahabat memberikan perhatian khusus
terhadap setiap peristiwa yang berlaku dalam sirah Nabi s.a.w. dan
pendetailannya. Kemudian, para tabien menukilkan riwayat-riwayat ini dan
mencatatnya dalam lembaran simpanan mereka. Sesetengah mereka memberi perhatian
khusus terhadap usaha ini, contohnya: Aban bin 'Othman bin 'Affan r.a (32-105H)
dan 'Urwah bin az-Zubair bin al-'Awwam (23-93H). Contoh di kalangan tabien
kecil pula iulah, Abdullah bin Abu Bakar al-Ansori (meninggal dunia pada 135H),
Muhammad bin Muslim bin Syihab az-Zuhri (50-124H) yang mengumpulkan sunnah pada
zaman 'Umar bin 'Abdul 'Aziz hasil perintahnya, juga 'Asim bin 'Umar bin
Qatadah al-Ansori (meninggal dunia 129H).
Kemudian keprihatinan terhadap Sirah telah
berpindah kepada generasi selepas mereka, sehingga generasi ini menulis sirah
dalam penulisan yang khusus (diasingkan daripada bidang yang lain).
Di antara
pengarang sirah Rasullullah s.a.w. awal yang paling terkenal adalah:
1- Muhammad bin
Ishaq bin Yasar yang terkenal dengan nama “Ibnu Ishaq” (w152h). Beliau telah
menulis sebuah kitab sirah yang berjudul ‘al-Maghazi’. Kitab ini mengandungi
banyak hadis dan riwayat berkaitan Rasulullah s.a.w. dan kehidupannya. Semuanya
adalah yang beliau dengar sendiri ketika beliau berada di Madinah dan Mesir. Tetapi
dukacitanya, kitab ini dapat tidak sampai kepada kita kerana ia antara
kitab-kitab yang hilang daripada warisan ilmu kita.
Akan tetapi, isi
kandungan kitab ini tidak hilang. Ini kerana Ibnu Hisyam iaitu murid al-Bakkai,
salah seorang murid Ibnu Ishaq yang terkenal, telah meriwayatkan isi kandungan
kitab ini daripada gurunya al-Bakkai lalu memuatkannya dalam kitabnya.
2-
Abu Muhammad Abdul Malik bin
Ayyub al-Himyari (dikenali dengan Ibnu Hisyam). Membesar di Basrah dan
meninggal dunia pada tahun 213 atau 218H mengikut perbezaan riwayat. Ibnu
Hisyam telah menulis kitab as-Sirah an-Nabawiyah. Kitab ini mengandungi
peristiwa sirah yang diriwayatkan oleh gurunya, al-Bakka-ie daripada Ibnu
Ishaq, di samping peristiwa sirah yang beliau riwayatkan sendiri daripada
guru-gurunya. Iaitu riwayat yang tidak disebut oleh Ibnu Ishaq dalam kitab
sirahnya. Beliau telah menyebut riwayat Ibnu Ishaq yang tidak menepati citarasa
ilmunya dan yang dikritiknya. Kitab ini muncul sebagai sumber Sirah Nabi s.a.w.
yang paling amanah, paling sahih. dan paling teliti. Ia diterima oleh orang
ramai menyebabkan mereka terus menamakan kitab itu dengan nama beliau; Sirah
Ibnu Hisyam. Kitabnya ini telah disyarahkan oleh dua orang 'alim diri Andalus:
as-Suhaili (508-581H) dan al-Khusyani (535-604H).
3- Muhammad bin Saad bin Mani' az-Zuhri
(dikenali dengan Ibnu Saad). Lahir di Basrah pada 168H dan meninggal dunia di
Baghdad pada 230H. Beliau adalah seorang penulis kepada Muhammad bin 'Umar
al-Waqidi (130-207HJ, ahli sejarah yang terkenal dalam bidang kisah-kisah
peperangan dan sirah. Ibnu Saad menyusun tulisannya dalam kitabnya, at-Tobaqot
(selepas menulis tentang Sirah Rasul a.s. dengan menyebut nama-nama sahabat dan
tabien mengikut lapisan generasi (tobaqot), kabilah dan kawasan mereka. Kitab
beliau, at-Tobaqot dianggap antara sumber awal sirah yang paling dipercayai dan
faktanya paling terpelihara dengan dinyatakan latar belakang sahabat dan
tabien.
4- Abu Jaafar Muhammad bin Jarir at-Tobari
(224-310H). Seorang imam, faqih, ahli hadis dan pengasas mazhab fiqh yang
kurang tersebar. Penulisan beliau di bidang sejarah, tidak terbatas kepada
Sirah Rasul a.s., bahkan sejarah umat-umat sebelumnya. Beliau menyediakan
bahagian yang khusus untuk Sirah Baginda a.s., seterusnya menyambung perbicaraan
tentang sejarah negara-negara Islam sehingga beliau hampir meninggal dunia. Apa
yang diriwayatkan oleh at-Tobari boleh dijadikan hujah dan dipercayai. Walau bagaimanapun,
banyak riwayat dhaif atau batil yang beliau sebut, beliau berpada dengan menyandarkan
riwayat tersebut kepada perawinya. Ini kerana puda zaman beliau, orang ramai
mengenali perawi tersebut. Contohnya, apa yang diriwayatkan daripada Abu
Mikhnaf. Abu Mikhnaf adalah seorang pengikut Syiah yang taksub. Namun begitu
at-Tobari banyak memasukkan riwayat beliau ke dalam tulisannya dengan cara
menyandarkan riwayat tersebut kepada Abu Mikhnaf. At-Tobari seolah-olah
melepaskan tanggungjawab riwayat tersebut dan meletakkannya ke bahu Abu
Mikhnaf. Al-Tabari
meriwayatkan riwayatnya bukan kerana beliau mempercayainya. Tetapi untuk beliau
menyerahkan kepada orang ramai untuk menilainya.
PENULISAN
SIRAH DI ZAMAN PERTENGAHAN
Kemudian, penulisan Sirah terus
berkembang. Sesetengah aspek telah ditulis secara khusus dan berasingan
seperti, Dala-il an-Nubuwwah (Tanda-tanda Kenabian) oleh al-Asbahani, Syama-il
al-Muhammadiyyah (Perwatakan Muhammad) oleh at-Tirmizi, Zadul Ma'ad (Bekalan ke
Tempat Kembali) oleh Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, as-Syifa’ (Kesembuhan) oleh
Qadhi 'Iyadh dan al-Mawahib al-Ladunniyah (Bakat-bakat Kurniaan Tuhan) oleh
al-Qastoluni. Ia disyarah dalam lapan jilid oleh az-Zarqani yang meninggal pada
tahun 1122H.
Ulama salaf lain
yang menulis tentang sirah adalah Ismail bin Kathir atau terkenal dengan Ibnu
Katsir. Beliau menulis kitab al- Fushul Fi Ikhtishar Sirat Rasul Shalallahu
‘Alaihi Wa Sallam. Selain itu beliau mengkhususkan satu bab tentang sirah
nabawiyah dalam kitabnya al-Bidayah wa al-Nihayah.
PENULISAN
SIRAH DI ZAMAN MODEN
Pada zaman
moden, antara kitab sirah yang terkenal dalam Bahasa Arab adalah kitab Nur
al-Yaqin fi Sirah Sayyid al-Mursalin karangan Syeikh Muhammad al-Khudhari.
Kitab ini pernah menjadi kitab sukatan pelajaran di sekolah-sekolah agama di
kebanyakan negara Islam pada satu masa dahulu. Kemudian kitab al-Rahiq al-Makhtum
karangan Syeikh Safi al-Rahman al-Mubarakfuri yang pernah memenangi
anugerah tempat pertama dalam pertandingan mengarang sirah yang dianjurkan oleh
Liga Muslim sedunia pada tahun 1969.
Selain
kitab-kitab itu, terdapat kitab moden lain tentang sirah. Kitab-kitab itu
adalah:
Kitab Mukhthasar Siratur Rasul Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam oleh Imam
Muhammad bin Abdul Wahab.
Kitab As
Sirah Nabawiyah oleh Abul Hasan Ali Al- Nadwi.
Kitab Hayat Muhammad oleh Muhammad Husain Haikal. Namun buku ini telah
dikritik hebat oleh penulis-penulis muta’kbar kerana dianggap sebagai sebuah
tulisan yang ada kecenderungan untuk menafikan unsur-unsur mu’jizat dalam
kehidupan Rasullullah s.a.w. lantaran pengarangnya terpesona dengan pendekatah
saintifik barat.
Di kalangan
orientalis yang menulis tentang sirah nabawiyah oleh Karen Armstrong dengan
bukunya yang berjudul Muhammad : A Biography of the Prophet.
Kemudian
penulisan sirah yang memfokuskan kepada menyingkap rahsia sirah selain
pengkisahannya yang dikenali dengan Fiqh sirah mula menjadi kecenderungan baru.
Antara buku-buku terkenal dalam jenis tersebut adalah:
1.
Fiqh al-Sirah oleh Dr. Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buthi
Judul lengkapnya
adalah Fiqhus Sirah: Dirasat Manhajiyah ‘Ilmiyah li Sirah al-Musthafa
’Alaihish Shalah wa al-Salam. Penulis adalah seorang yang terlibat secara
langsung dalam gerakan Islam telah berjaya memaparkan pengajaran-pengajaran dan
hikmah dan setiap peristiwa daripada sirah nabawiyah. Metodologi yang beliau
terapkan dalam buku beliau adalah beliau cuba menukilkan satu kisah daripada
kisah-kisah sirah nabawiyah, kemudian beliau menyingkap pengajaran yang boleh
diambil daripada kisah tersebut. Beliau membagikan perbahasan bukunya kepada
tahap dakwah menurut sirah nabawiyah. Pada bahagian penutup, beliau memaparkan
sejarah singkat khalifah-khalifah al-Rasyidin.
Menurut
Said Ramadan al-Buti pula “Perihal riwayat hidup Muhammad RasuluLlah
SallaLlahu ‘alaihi Wasallam di zaman silam adalah melalui dan mulut ke mulut
tanpa mendapat perhatian untuk dibukukan, walaupun terdapat sebilangan kecil
yang cuba menitikberatkan perhatiannya terhadap kejadian dan
peristiwa-penistiwa dalam sejarahnya itu.
2.
al-Manhaj al-Haraki li al-Sirah al-Nabawiyah – Dr. Munir Muhammad al-Ghadban
Beliau adalah
seorang tokoh pergerakan Islam yang juga penyarah di Universiti Ummul Qura,
Mekah dan di Universiti al-Iman, Yaman. Beliau juga merupakan salah satu
anggota Jama’ah Ikhwanul Muslimin yang produktif. Beliau menulis kajian fiqh
sirah yang disebutnya sebagai Manhaj Haraki ini dari sebuah pemikiran Sayyid
Qutb tentang waqi’ah harakiyah, yakni fasa-fasa dalam manhaj pergerakan.
Dari pemikiran Sayyid Qutb tersebut, beliau mempelajari sirah nabawiyah secara
mendalam dan mengkajinya dalam perspektif gerakan dakwah.
Dalam kajiannya
tentang fasa-fasa pergerakan dari sirah nabawiyah, beliau membagikan periode
manhaj haraki sebagai berikut:
Pertama, sirriyah
berdakwah secara sembunyi-sembunyi dan merahasiakan struktur organisasi.
Kedua,
berdakwah secara terang-terangan dan merahasiakan struktur organisasi.
Ketiga, mendirikan
negara.
Keempat,
negara dan penguatan asanya.
Kelima,
penyebaran dakwah ke seluruh dunia.
Dalam buku ini,
Dr. al-Ghadban tidak membagikan fasa-fasa pergerakan secara urut berdasarkan
kronologi kejadian dalam sirah nabawiyah. Namun, beliau menyusunnya berdasarkan
karekteristik peristiwa yang berkaitan dengan pergerakan.
3.
Al-Sirah al-Nabawiyah, Durus wa ‘Ibar – Dr. Musthafa Al-Siba’i
Penulisnya
adalah Dr. Musthafa As Siba’i kelahiran Syria tahun 1933,. Beliau sempat
berkenalan dengan Hasan al-Banna dan gerakan yang beliau tubuhkan iaitu Ikhwan
Muslimin ketika beliau belajar di Universit al-Azhar, Mesir. Beliau sendiri
menubuhkan cawangan Ikhwan Muslimin di Syria. Beliau juga telah menubuhkan
Fakulti Syariah di Universiti Syariah di Syiria dan menjadi dekannya yang
pertama. Buku beliau mengkaji sirah daripada perpektif dakwah, risalah, dan
kenabian. Ia seolah-olah bekalan bagi para pendakwah. Beliau cuba mencerna
hikmah dan pelajaran untuk melahirkan para da’i. Dari segi kuantiti, kitab ini
tergolong ringan jika dibandaingkan dnegan kajian sirah nabawiyah yang lain.
Namun, kedalaman dan kemanfaatan isinya tidak perlu diragukan lagi.
4.
Fiqh al-Sirah – Prof. Dr. Zaid bin Abdul Karim Al-Zaid
Prof. Dr. Zaid
bin Abdul Karim Al-Zaid adalah salah seorang pensyarah di Universiti al-Imam,
Yaman. Beliau menyiapkan buku ini dalam masa 10 tahun. Sehingga kajian terhadap
fiah sirah yang beliau lakukan benar-benar mendalam. Buku beliau menyajikan
perjalanan hidup Rasulullah s.a.w. dari masa beliau belum diangkat menjadi nabi
hingga beliau wafat. Keunikan penyajian dalam buku ini adalah paparan intisari,
hikmah dan pengajaran daripada sirah yang tersusun.
5. al-Sirah al-Nabawiyah- Dr Ali Muhammad al-Shalabi
Beliau adalah
seorang penulis buku-buku sejarah Islam dan biografi tokoh Islam yang prolifik.
Beliau banyak menghasilkan karya-karya sejarah Islam disamping mencungkil
pengajaran yang terdapat dalam peristiwa-peristiwa itu. Antara buku beliau
adalah: Biografi Abu Bakar Ash Shiddiq, Biografi Umar bin Khathab, Biografi
Utsman bin Affan, Biografi Ali bin Abi Thalib, Biografi Muawiyah bin Abi
Sufyan, Biografi Hasan bin Ali bin Abi Thalib, Biografi Umar bin Abdul Aziz,
Daulah Umawiyah, Daulah Utsmaniyah dan lain-lain lagi.
Buku
Fiqh Sirah Dalam Bahasa Malayisa
Dalam bahasa
Malayisa, banyak buku sirah lengkap yang telah terdapat dalam pasaran. Namun
kebanyakkannya adalah terjemahan daripada buku asal berbahasa Arab. Tetapi
tidak dinafikan terdapat juga beberapa buku yang ditulis sendiri oleh penulis
tempatan. Buku-buku tersebut ada yang berbentuk penulisan sirah lengkap atau
mengkhususkan sudut tertentu daripadanya. Contohnya kitab ‘Sejarah Islam’
susunan Ustaz Mustafa ‘Abdul Rahman, Tarikh Islam susunan Ustaz Fadlullah
Suhaimi, Fiqh Al Harakah Dari Sirah Nabawiyyah oleh Haji Abdul Hadi Awang dan
Biografi Muhammad Bin Abdullah oleh Dr. Zulkifli Mohd Yusoff & Noor Naemah
Abd. Rahman.
Laman
Sesawang Berkaitan Sirah
Terdapat banyak
laman sesawang yang menyumbang khusus kepada pengetahuan sirah Nabi s.a.w. sama
ada yang berbahasa Arab, Inggeris atau pun Melayu. Sama ada yang mono bahasa
atau yang menyediakan terjemahan dalam pelbagai bahasa. Laman sesawang itu
seperti:
Laman rasoulallah.net
Laman 4muhammed.com
KEISTIMEWAAN FIQH SIRAH
Sirah
Nabi s.a.w. mempunyai pelbagai keistimewaan yang menjadikan pengajiannya satu
kepuasan roh, akal dan nilai sejarah. Pengajian ini juga menjadi kemestian
ulama, pendakwah kepada Allah dan pengislah sosial. Pengajian ini menjamin
mereka mampu menyampaikan Syariah kepada orang ramai dengan pendekatan yang
menarik. Ini membuatkan orang ramai melihat Syariah umpama Khalifah Muktasim;
tempat berlindung ketika berlaku kacau bilau dan huru hara. Pengajian ini juga
akan membuka hati dan jiwa manusia untuk menerima pendakwah.
Dengan
itu, pengislahan yang diseru oleh para pengislah lebih menghampiri kejayaan dan
lebih menepati sasaran. Kami ringkaskan keistimewaan Sirah Nabi s.a.w. yang
paling menonjol dalam perbincangan berikut:
Pertama:
Sirah
Nabi s.a.w. istimewa lantaran ia merupakan sirah yang menceritakan sejarah nabi
utusan Allah ataupun sejarah keagungan seorang tokoh islah yang paling sahih.
Sirah Rasulullah s.a,w. telah kita terima melalui susur galur ilmiah yang
paling tepat dan paling pasti (Kita akan rnelihatnya ketika membincangkan
sumber rujukan Sirah). Susur galur ilmiah ini tidak memberi ruang untuk kita meragui
kebenaran peristiwa besar dan penting yang berlaku. Ia juga memudahkan kita
mengesan peristiwa dan mukjizat yang ditokok tambah oleh akal yang jahil dan
gemar menambahkan sifat-sifat mengkagumkan kepada Rasulullah s.a.w. pada
zaman-zaman terkemudian melebihi apa yang dikehendaki Allah dan Rasul-Nya. Dia
menyangka tokok tambah ini boleh menunjukkan kemuliaan kedudukan, kesucian
risalah dan keagungan perjalanan hidup Baginda.
Keistimewaan
sirah yang sahih lagi tiada sebarang keraguan ini, tidak terdapat dalam
mana-mana sirah rasul-rasul Allah terdahulu. Sirah Musa a.s. yang ada pada hari
ini telah bercampur aduk antara peristiwa-peristiwanya yang sahih dengan
pemalsuan dan pindaan yang dimasukkan oleh Yahudi. Kita tidak dapat merujuk
kepada Taurat yang ada kini untuk memahami sirah Musa a.s. yang sebenar. Ramai
pengkritik Barat meragui kandungan sesetengah safarnya (surah-surah dalam
Taurat). Sebahagian mereka memutuskan secara pasti bahawa sesetengah safar itu
tidak ditulis pada masa Musa a.s. hidup atau sebaik sahaja selepas kematiannya.
la hanya ditulis setelah berlalu tempoh masa yang lama tanpa diketahui siapakah
penulisnya. Fakta ini sahaja sudah cukup menyebabkan kesahihan sirah Musa a.s.
yang terdapat di dalam Taurat diragui. Justeru itu, orang Islam tidak dapat
beriman dengan kesahihan sirahnya melainkan apa yang dinyatakan dalam al-Quran
al-Karim dan Sunnah Nabawiyyah yang sahih.
Pertikaian
yang sama juga diperkatakan terhadap sirah Isa a.s.. Injil-injil yang diiktiraf
secara rasmi oleh gereja-gereja Kristian hanya diperakui selepas beratus-ratus
tahun kematian al-Masih. Tanpa sebarang kewajaran ilmiah, Injil- injil ini
dipilih daripada ratusan Injil yang tersebar luas di tangan penganut Kristian
ketika itu. Apatah lagi, hubung kait Injil-injil ini dengan penulisnya tidak
disahkan melalui susur galur ilmiah yang memuaskan hati. la tidak diriwayatkan
dengan sanad yang bersambung hingga kepada penulisnya. Para pengkritik Barat
juga berselisih mengenai sesetengah nama penulis tersebut, siapakah mereka?
Pada zaman manakah mereka hidup?
Jika
keraguan ini timbul terhadap sirah rasul-rasul selaku tukuh agama yang tersebar
luas di dunia, keraguan yang lebih kuat berlaku terhadap sirah tokoh-tokoh
agama dan ahli falsafah lain yang bilangan pengikutnya di dunia mencapai
ratusan juta orang. Contohnya, Buddha dan Confucious. Kisah hidup mereka hanya
berlegar di kalangan pengikut mereka sahaja. Ia tidak mempunyai asal-usul yang
diperakui daripada kaca mata kajian ilmiah. Ia hanyalah diambil secara
tergesa-gesa oleh para sami sesama mereka. Setiap generasi menokok tambah
riwayat generasi sebelumnya. Mereka menambah riwayat-riwayat berunsur lagenda
dan khurafat yang tidak dapat dipercayai oleh akal yang cerdas dan bebas
daripada ketaksuban kepada agama-agama itu. Oleh itu, kita dapati sirah yang
paling sahih dan paling diterima pakai secara mutawatir ialah sirah Muhammad,
Rasulullah s.a.w.
Kedua:
Kehidupan
Rasulullah s.a.w. pada setiap peringkat hidupnya amat jelas; sejak perkahwinan
bapa Baginda, Abdullah dengan ibu Baginda, Aminah sehingga Baginda s.a.w.
wafat. Kita mengetahui banyak perkara tentang kelahiran, zaman kanak-kanak,
zaman remaja, sumber pencarian Baginda sebelum kenabian dan
pengembaraan-pengembaraannya ke luar Makkah sehinggalah Allah rnengutuskannya
sebagai Rasul yang mulia. Kita juga mengetahui secara lebih terperinci, jelas
dan sempurna setiap hal ehwal Baginda selepas perutusan tersebut daripada
setahun ke setahun. Ini menjadikan sirah Baginda s.a.w. jelas dan terang
seumpama matahari. Sebagaimana kata sesetengah pengkritik Barat: Muhammad
s.a.w. satu-satunya tokoh yang lahir di bawah sinaran matahari.
Fenomena
seperti ini tidak mudah didapati di kalangan mana-mana rasul yang terdahulu.
Kita tidak tahu sesuatu pun tentang Musa a.s. ketika zaman kanak-kanak, zaman
remaja mahupun sumber pencariannya sebelum kenabian. Kita hanya mengetahui
sedikit sahaja berkenaan kehidupan baginda selepas kenabian. Ini tidak memberi
gambaran sempurna berkenaan keperibadiannya kepada kita. Hal yang sama diperkatakan
tentang Isa a.s. Kita tidak mengetahui apa-apa tentang zaman kanak-kanaknya
melainkan apa yang diceritakan oleh Injil-injil hari ini. Injil menceritakan
bahawa baginda telah memasuki haikal Yahudi dan berbincang dengan
pendita-penditanya. Inilah satu-satunya kejadian yang disebutkan tentang zaman
kanak-kanaknya. Selanjutnya, kita tidak mengetahui hal ehwal beliau selepas
kenabian melainkan peristiwa yang berkaitan dengan dakwah dan sedikit tentang
cara hidupnya. Manakala selain daripada itu adalah perkara yang dilitupi kabus
tebal.
Di
manakah kedudukan maklumat ini berbanding dengan maklumat yang disebutkan oleh
sumber-sumber sirah yang sahih? Sumber-sumber ini menyebutkan secara terperinci
kehidupan peribadi Rasul kita seperti makan, bangun, duduk, pakaian, rupa
bentuk, gaya, percakapan, interaksi dengan keluarga, ibadat, solat dan
pergaulan Baginda dengan para sahabatnya. Bahkan pendetilan dalam meriwayat
sirah Baginda hingga ke tahap mereka menyatakan kepada kita bilangan uban di
kepala dan janggut Baginda s.a.w..
Ketiga:
Sirah
Rasulullah s.a.w. menceritakan perjalanan hidup seorang manusia yang dimuliakan
Allah dengan risalah-Nya. Namun ia tidak mengeluarkan Baginda daripada sifat
kemanusiaannya. Kehidupan Baginda tidak disertakan dengan dongeng-dongeng, juga
tidak ditokok tambah dengan sifat ketuhanan, sama ada sedikit mahupun banyak.
Apabila kita bandingkan hal ini dengan cerita-ceritayang diriwayatkan oleh
orang Kristian tentang perjalanan hidup Isa a.s., penganut Buddha tentang
Gauthama Buddha, penyembah berhala tentang tuhan sembahan mereka, akan jelas
kepada kita perbezaan nyata antara Sirah Baginda s.a.w. dan sirah mereka.
Lantaran perbezaan ini, ia memberi kesan jangka panjang kepada tingkah Iaku
kemanusiaan dan kemasyarakatan pengikut-pengikut mereka. Dakwaan ketuhanan
kepada Isa a.s. dan Gauthama Buddha menyebabkan mereka berdua tidak boleh
menjadi contoh teladan kepada manusia dalam kehidupan peribadi dan
kemasyarakatannya.
Sebaliknya,
Muhammad s.a.w. akan terus menjadi model manusia yang kamil kepada sesiapa yang
ingin hidup bahagia dan mulia dari segi diri, keluarga dan suasana
persekitarannya. Oleh yang demikian, Allah Taala berfirman dalam kitab-Nya yang
mulia yang bermaksud:
Demi sesungguhnya,
adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi
orang yang sentiasa mengharapkan (heredaan) Allah dan (balasan baik) hari
akhirat.
(Al-Ahzab: 21)
Keempat:
Sirah
Rasulullah s.a.w. meliputi setiap sudut kemanusiaan yang dimiiiki manusia. Ia
menceritakan kepada kita perjalanan hidup Muhammad s.a.w. selaku pemuda yang
amanah dan berakhlak mulia, iaitu sebelum Allah memuliakan Baginda dengan
risalah-Nya. Ia turut menceritakan kepada kita perjalanan hidup Rasulullah
sebagai pendakwah kepada Allah yang mencari cara paling efektif untuk
memastikan dakwahnya diterima. Ia juga meriwayatkan Baginda sebugai pendakwah
yang mencurah tenaga dan usaha yang maksimum untuk menyampaikan risalahnya.
Begitu juga, ia menceritakan kepada kita perjalanan hidup Baginda sebagai ketua
Negara yang mengasas sistem ampuh dan jitu untuk negaranya. Baginda melindungi
negaranya itu dengan penuh waspada, ikhlas dan jujur. Ini menjamin negara tersebut
untuk berjaya.
Sirah
menceritakan kepada kita perjalanan hidup Rasul sebagai seorang suami dan bapa
yang mempamerkan sikap belas kasihan, hubungan yang baik serta memberi
perbezaan jelas antara yang mana hak dan mana kewajipan untuk suami, isiteri
dan anak-anak. Ia juga menceritakan perjalanan hidup Rasul selaku pendidik dan
pemberi tunjuk ajar yang menyelia pendidikan para sahabat Baginda dengan
pendidiknn yang ideal. Baginda memindahkan nilai-nilai pendidikan itu daripada
rohaninya sendiri ke dalam rohani mereka, daripada jiwanya kepada jiwa mereka.
Ini mendorong mereka untuk cuba mencontohi Baginda dalam sehalus-halus perkara
sehinggalah ke sebesar-besar perkara. Begitu juga, ia menceritakan kepada kita
perjalanan hidup Rasul selaku seorang teman yang melaksanakan kewajipan
persahabatan serta memenuhi komitmen dan adab-adabnya. Ini menjadikan para
sahabat Baginda mengasihinya sebagaimana mereka mengasihi diri mereka sendiri.
Bahkan melebihi kasih mereka kepada keluarga dan kaum kerabat mereka.
Sirah
Baginda juga menceritakan kepada kita perjalanan hidup seorang pahlawan yang
berani, panglima perang yang jaguh, politikus yang berjaya, jiran yang amanah
dan pengikat janji yang jujur. Pendek kata: Sirah Rasulullah s.a.w. meliputi
semua aspek kemanusiaan dalam masyarakat. Ini menjadikan Baginda contoh teladan
yang baik untuk setiap pendakwah, panglima, bapa, suami, kawan, pendidik,
politikus, ketua negara dan demikianlah seterusnya kita tidak dapati kesyumulan
seperti ini atau hampir sama dengannya dalam catatan sejarah yang masih kekal
pada kita; catatan sejarah berkenaan sirah rasul terdahulu, pengasas agama dan
falsafah yang terdahulu mahupun yang terkemudian. Musa a.s. adalah model
pemimpin umat yang telah menyelamatkan umatnya daripada belenggu pengabdian. Ia
menerangkan kepada kita kaedah-kaedah dan prinsip-prinsip yang sesuai untuk
misi itu sahaja. Akan tetapi kita tidak dapati dalam sirah baginda, keterangan
yang boleh dijadikan contoh teladan kepada pahlawan perang, pendidik,
politikus, kepala negara, bapa, atau suami.
Isa
a.s. pula menjadi model seorang pendakwah yang zuhud, meninggalkan dunia dalam
keadaan dia tidak mempunyai harta, rumah atau barang. Namun dalam catitan
sirahnya yang terdapat di tangan orang-orang Kristian, beliau tidak mewakili
seorang panglima perang, ketua negara, bapa, atau suami (kerana dia tidak
berkahwin), penggubal perundangan, atau lain-lain lagi yang ditunjukkun oleh
Sirah Muhammad s.a.w.. Perihal yang sama berlaku pada Buddha, Confucious,
Aristotle, Plato, Napoleon dan lain-lain lagi tokoh-tokoh sejarah. Mereka hanya
layak menjadi contoh teladan (sekiranya mereka layak menjadi contoh teladan)
untuk satu aspek daripada pelbagai aspek kehidupan, iaitu dalam bidang yang
mereka terserlah dan terkenal dengannya. Satu-satunya manusia dalam sejarah
yang boleh menjadi contoh teladan untuk semua golongan, semua pemilik pelbagai
bakat dan semua manusia ialah Muhammad s.a.w.
Kelima:
Sirah
Muhammad s.a.w. adalah satu-satunya sirah yang memberi dalil yang tidak diragui
tentang kebenaran risalah dan kenabian Baginda kepada kita. Ia adalah
perjalanan hidup seorang manusia kamil. Baginda mengharungi kehidupan bersama
dakwahnya dengan mendapat kejayaan demi kejayaan; Bukan dengan cara
peristiwa-peristiwa pelik yang melanggar adat kebiasaan mahupun mukjizat.
Bahkan semata-mata dengan cara yang normal. Baginda s.a.w. berdakwah, lalu
disakiti, menyampaikan risalah, seterusnya memperolehi penyokong. Jika terpaksa
berperang, Baginda berperang. Baginda seorang yang bijaksana dan mendapat
taufiq dalam kepimpinannya. Ketika hampir wafat, dakwah Baginda telah
berkembang meliputi seluruh semenanjung tanah Arab.
Dakwahnya
tersebar melalui cara iman (keyakinan), bukan dengan cara paksaan atau
kemenangan perang. Bagi sesiapa yang mengetahui pegangan dan budaya masyarakat
Arab ketika itu, penentangan mereka melalui pelbagai cara sehingga ke tahap
merancang pembunuhun Baginda, mengetahui ketidak seimbangan kekuatan Baginda
dengan pihak lawan dalam setiap pertempuran yang Baginda menangi, mengetahui
tempoh masa yang terlalu singkat dalam menyampaikan risalah sehingga kefawatan
Baginda iaitu 25 tahun, semua ini memberikan keyakinan bahawa Muhammad adalah
benar-benar pesuruh Allah. Kurniaan Allah kepada baginda seperti tabah
(thabat), kekuatan, keupayaan mempengaruh dan kemenangan juga menunjukkan
Baginda benar-benar seorang nabi. Allah tidak akan mendokong sesiapa yang
mendustakan-Nya. Dokongan Ilahi ini adalah dokongan yang unik dalam sejarah.
Sirah
Rasulullah s.a.w. membuktikan kepada kita kebenaran risalah Baginda hanya
melalui bukti-bukti lojik yang boleh diterima akal. Mukjizat yang berlaku
bukanlah factor utama orang Arab beriman dengan dakwah Baginda. Bahkan kita
tidak dapati Baginda mempunyai mukjizat yang menyebabkan orang kafir yang ingkar
menjadi beriman kerana mukjizat tersebut. Walau bagaimanapun, mukjizat
berbentuk material tetap menjadi hujah dalam berhadapan dengan mereka yang
menyaksikannya. Suatu yang pasti bahawa orang Islam yang tidak pernah melihat
Nabi s.a.w. dan tidak pernah menyak-sikan mukjizat, mereka beriman dengan
kebenaran risalah Baginda hanya kerana bukti-bukti lojik yang qat’ie dan masuk
akal yang menunjukkan kebenaran dakwaan kenabiannya. Di antara bukti tersebut
ialah: al-Quran al-Karim.
Ia
merupakan mukjizat yang boleh diterima oleh akal. Mukjizat ini menyebabkan
setiap manusia berakal lagi bersikap adil dan insaf pasti beriman dengan
kebenaran dakwaan kerasulan Muhammad s.a.w..
Ini
berbeza sama sekali dengan sirah para nabi terdahulu yang disimpan oleh para
pengikutnya. Sirah para nabi terdahulu menunjukkan kepada kita bahawa orang
ramai beriman setelah melihat mukjizat dan perkara pelik yang menyalahi adat
berlaku kepada rasul-rasul tersebut. Mereka beriman tanpa meletakkan akal
sebagai hakim dalam menilai prinsip-prinsip dakwah para rasul tersebut,
seterusnya tunduk kepadanya. Contoh paling jelas ialah sirah nabi Isa a.s..
Dalam al-Quran, Allah menceritakan kepada kita bahawa antara tunggak utama yang
Allah berikan kepada nabi Isa a.s. untuk meyakinkan orang Yahudi tentang
kebenaran risalahnya ialah boleh menyembuhkan orang buta dan penyakit kusta,
merawat penyakit, menghidupkan orang mati serta memberitahu kaumnya apa yang
mereka makan dan apa yang tersimpan di rumah mereka. Semua ini berlaku dengan
izin Allah Azzawajalla. Mukjizat-mukjizat ini menjadi penyebab orang ramai
beriman kepada Nabi 'Isa secara beramai-ramai. Inilah yang diriwayatkan oleh
kitab-kitab Injil kepada kita. Namun, mereka beriman dengan Isa a.s. bukan
sebagai rasul, bahkan sebagai tuhan dan anak tuhan (Maha suci Allah daripada
perkara ini). Inilah yang diceritakan oleh al-Quran kepada kita.
Selepas
pemergian nabi Isa a.s., agama Kristian tersebar melalui perkara luar biasa dan
pelik yang menyalahi adat kebiasaan. Safar Kerja Rasul-Rasul menjadi bukti
utama kepada perkara ini. Sehingga kita boleh katakan bahawa agama Kristian
yang diimani oleh pengikutnya adalah agama yang tertegak di atas perkara luar
biasa dan pelik yang menyalahi adat kebiasaan, bukan di atas keyakinan akal
yang rasional.
Di
sini kita dapat lihat kistimewaan yang jelas dalam sirah Rasul s.a.w.. Tidak
ada seorangpun yang beriman dengan Baginda disebabkan melihat mukjizat yang
menyalahi adat kebiasaan. Bahkan dia beriman disebabkan keyakinan akal dan
jiwa. Sekiranya Allah memuliakan Rasul-Nya s.a.w. dengan mukjizat yang
menyalahi adat kebiasaan, ia hanyalah penghormatan kepada Baginda s.a.w.. Ia
juga bertujuan mendiamkan penentangnya yang sombong. Sesiapa yang meneliti
al-Quran al-Karim, dia akan dapati dalam usaha meyakinkan manusia, al-Quran
bergantung kepada budi bicara akal, penyaksian pancaindera terhadap kebesaran
ciptaan Allah, juga pengetahuan sempurna berkenaan Rasul yang buta huruf. Buta
huruf Baginda s.a.w. menjadikan al-Quran yang dibawanya sebagai bukti kebenaran
risalah Baginda. Allah Taala berflrman dalam surah al-Ankabut yang bermaksud:
Dan mereka berkata
"Mengapa tidak diturunkan kepada (Muhammad mukjizat-mukjizat dari
Tuhannya?" Jawablah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya (urusan
menurunkan) mukjizat-mukjizat itu adalah tertentu bagi Allah, dan aku hanyalah
seorang Rasul pemberi amaran yang jelas nyata" (Patutkah mereka meminta
mukjizat-mukjizat yang lain?) tidakkah cukup bagi mereka bahawa Kami telah
menurunkan kepadamu Al-Quran yang dibacakan kepada mereka? Sesungguhnya
Al-Quran yang diturunkan itu mengandungi rahmat dan peringatan bagi orang-orang
yang beriman. (Al-Ankabut: 50-51)
Apabila
orang-orang kafir Quraisy melampaui batas dengan menuntut mukjizat daripada
Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang dilakukan oleh umat-umat terdahulu, Allah
memerintahkan Baginda menjawab. Perhatikan perkara ini dalam surah al-Isra'
yang bermaksud:
Dan mereka berkata:
"Kami tidak sekali-kali akan beriman kepadamu (wahai Muhammad), sehingga
engkau memancarkan mata air dari bumi, untuk kami. Atau (sehingga) engkau
mempunyai kebun dari pohon-pohon tamar dan anggur, kemudian engkau mengalir-kan
sungai-sungai dari celah-celahnya dengan aliran yang terpancar terus-menerus.
Atau (sehingga) engkau gugurkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana
yang engkau katakan (akan berlaku); atau (sehingga) engkau bawakan Allah dan
malaikat untuk kami menyaksikannya. Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah
rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak
sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan
kepada kami sebuah kitab yang dapat kami membacanya. "Katakanlah (wahai
Muhammad): "Maha Suci Tuhanku! Bukankah aku ini hanya seorang manusia yang
menjadi Rasul?" (Al-Isra': 90-93)
Demikianlah
al-Quran menetapkan secara terang dan jelas bahawa nabi Muhammad s.a.w. adalah
manusia dan rasul. Dalam membenarkan dakwaan kerasulan Baginda, al-Quran tidak
bergantung kepada perkara yang menyalahi adat kebiasaan dan mukjizat, bahkan
hanya berdailog dengan akal dan hati. Firman Allah yang bermaksud:
Maka sesiapa yang Allah
kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya, nescaya Dia melapangkan
dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam. (Al-An'am: 125)
RUJUKAN
1- Al-Quranul
Karim.
2-
Dr. Mustafa as-Syibaie,
Sirah Nabi Muhammad SAW – Pengajaran dan
Pedoman.
3- Muhammad
Sa’id Ramadhan al-Buti, (1983) Fiqh
al-Sirah. Terjemahan oleh Ustaz Mohd Darus Sanawi. Kuala Lumpur, Dewan
Pustaka Fajar.
4-
Yahya Mahmud Salman. (2005). Al-Sirah
al-Nabawiyyah. K. Lumpur: Prospecta Printers Sdn Bhd.